Jag har anlitat en firma som nu dränerar runt mitt hus, 3 källarväggar då det står ett garage vid det fjärde. Vid ena kortsidan stog det tidigare ett uterum på plintar som jag rivit inför dräneringen. Tanken är att gjuta en platta där och bygga ett nytt uterum. Dräneringsfirman skulle lägga ut ett gruslager så allt är förberett till gjutningen som jag tänkte fixa med själv.
Plattan ska uppskattningsvis bli 20kvm. Nu vill dräneringsfirman byta isodränskivan till en hållfastare och byta dräneringsmaterialet till grus så dom kan padda det.

Nu till frågorna :)
Om dom fyller upp med sand så behöver dom väl inte padda för sanden packar väl sig själv och då behöver man väl inte byta till en platta som klarar högre tryck?
Är sand dyrare än om dom byter platta och paddar grus? Dom pratade om en ökad kostnad på ett tusen per m3 beroende på gruskostnaden. är det verkligen rimligt?

Vad på en höft kostar sand respektive grus per kvm?
 
Redigerat:
Hej

Tar du sorterad grus 0-8 som är paddningsbar så kostar den 88:- /ton + moms och täktavgift på någon krona. Tar du makadam 16/32 så ligger den på 135:-/ton.

Sanden är billigare. Men även sanden behöver paddas. Men ska man ha det under en grund så ska du hellst ha singel då den är kapillärbrytande medan sanden håller kvar fukt på ett halt annat sätt.
 
Kan inte priserna, men rörgrav är väl dyrare på vintern?
 
Redigerat:
Jo, det är sant. Vintertilägget brukar vara ca: 15 kronor på ett lass på 10-11 ton.
 
Rörgrav är väl dyrare öht?
 
Både ja och nej ser jag när jag lusläser prislistan. Ballast tar 88 kronor /per ton i de gropar jag använder, ser dock i prislistan att några av Ballast gropar tar ca: 130 kronor/ton.
 
Är det den berömde Norman jag har äran att konversera?
 
*S* Nope en kollega till honom men jag kan hälsa till han.....
 
Trodde det bara fanns en människa som öppet befattar sig med clic-clac mecalac.
 
*S* Såja... Inte racka ner på den genomtänkta franska konstuktionen....(själv sålde jag min på export till Hälsingland)
 
Grattis då?

Ursäkta trådkapningen, men OnT:

Det känns som att du blir blåst. Be om specificerad merkostnad innan du går med på någonting utöver avtal. Dessutom bör du kräva att en skriftlig förklaring till behovet av materialval skall läggas till originalofferten. Be gärna kommunens kvalitetsansvarige kika på papperen när du fått dem.
 
Tack, har nu fått en skriftlig (per mail) prisuppgift på 40000kr ökad kostnad för 8 löpmeter, låter abnormt orimligt med dom priserna du nämner ovan. Dom anser även att vi behöver 70kvm grus vilket låter som mer än det dubbla mot vad som behövs. Vårat problem är att husgrunden är uppgrävd runt halva huset så det är nästintill utpressning att "komma på" att dom behöver göra detta nu,
 
Nejdå. Du kan betala för vad de har gjort och byta entreprenör. Om du börjar skrika och väsnas släpper de dig nog. Om du är osäker på hur de fått fram mängden, ta med dig chefen ut och mät och räkna. Be honom göra uträkningen framför näsan på dig med tummeträ i hand och på rutat block. Låna honom din egen miniräknare. Erbjud dig att betala honom för hans tid. Det har du råd med. Han kommer att tacka nej.

Ha en dialog med kommunens kvalitetsansvarige. Om det är en vettig människa så vill alla skuttar hålla sig på god fot med den personen, efersom han annars kommer avråda blivande byggherrar att anlita sagda skuttar.
 
Redigerat:
Hej

Jag håller med tihimas, Gör rätt för dig och låt någon annan ta över. 70 kvm grus, menade du kvadratmeter eller kubik. Stör man ut det tillräckligt tunt så behövs inte mycket för 70 kvm.


Och tihimas, grattis är helt ok :)
 
En vacker dag låter jag min bm6300 gå ett välförtjänt motorhaveri till mötes. Då kan du gratta mig i gengäld.

OnT:

Ligger högar med schaktmaterial och skräpar varstans på tomten?
Haha, dum fråga!
Du kan ju räkna kallt med att en del av det materialet kommer att utgöra den svindyra fyllningen du skall bekosta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.