Hej,

jag har snurrat runt och läst massor på forumet och har lärt mig en del men är fortfarande förvirrad och har många frågor.

DRÄNERING:
Jag har bett en firma om offert på dränering runt vårt hus (Eskilstuna).
Pris drygt 2500kr m2 inkl. moms. (125.000kr för 49 löpmeter)
Offerten specificerar inte alls metod och material men de vill sätta platonmatta och fylla upp med nytt sten-material. De lägger också dubbla dräneringsrör runt hela huset.

Vi har en stor inglasad altan på andra våningen som står på stolpar (djup okänt) viket gör grävningen lite vansklig. Det är en av anledningarna att jag inte gör detta själv utan vill ha kunninga hantverkare.

Frågor:
Är priset rimligt?
Ingen här på forumet verkar rekomendera platon utan alla sätter isodrän. Varför? Dräneringsfirman säger att isodrän är oprövat och säger att dess popularitet beror på Timell-effekten... Själv tycker jag Isodrän verkar förträffligt.
Hur mycket högre meterpris ska jag räkna med för 200mm isodrän jmf med platon?
Isodrän rekomenderar återfyllning med befintliga/gamla fyllnadsmassor (för bättre isolering?) vilket borde göra den delen billigare.

PLATTSÄTTNING:
Samma firma lägger plattor för 744kr m2 inkl. moms. Då ingår en marksten från Benders som tydligen är på kampanj nu. Detas först pris till mig var: 948kr m2. Ytan är stor, de har räknat på 182 m2 plattor.

Tomten är slät men lite lutande. På något ställe behöver man skifta nivå på stenarna och alltså bygga en kant på ca 15 cm. Det rör sig om 2*4,5m. Inga konstigheter alltså.

Frågor:
Är priset rimligt?

Tacksam för hjälp!!!

Jan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.