I
Ska bygga på en kommunal tomt i ett område där detaljplanen föreskriver att takvatten ska avledas ovan mark (mot dräneringsdike eller gata). Husgrundsdräneringen kan dock avledas direkt till dräneringsservis i gatan. Detaljplanen säger också att färdigt golv ska ligga minst 300 mm ovan angränsade gata. Gatan ligger i väster om tomten och dräneringsstråk går söder och öster om tomten. I norr angränsar tomten direkt till granntomt.

Marken består främst av lermorän så utan lutning mot dräneringsstråk blir vatten stående på tomten.

Jag har skissat upp tomten med färdig golv 300 mm ovan gatuplan och skulle uppskatta råd.

1) Jag gissar att man får lägga ner någon slags ränna så att vatten från stuprör leds ut en bit från huset innan det släpps ut på gräsmattan. Hur långt ut behöver man lägga en sådan ränna? Finns det andra alternativ?

2) Räcker höjderna i skissen eller bör jag fylla upp och placera huset högre för att få brantare lutning mot dräneringsstråk/gata?

3) Huset byggs med platta på mark och hustillverkaren specar att 1500 kg grus/makadam ingår per m2 bottenplatta. Är dessa massor tillräckliga?
 
  • tomt-hus-höjder.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.