Jag försöker ta hand om ett hus med 5 lägenheter, byggt 1950, putsad fasad. Fasaden är ett stort problem eftersom putsen, som var vit från början, har spruckit här och där och blivit fläckig också. Men det som känns viktigast att fixa direkt är ny dränering. Det är inte gjort något sådant sen huset byggdes, och det märks på väggarna i källaren att fukt är på väg in, eftersom färg och även murbruk släpper här och där.

Jag har fått in offert från Gissléns här i Göteborg, som är ett företag med gott rykte. Ville bara ställa frågan till er proffs här om vad ni tycker om denna offert, om man bör föreslå nån förändring eller pruta eller så....

Så här skriver de:
Schakt o dräneringsarbete runt hus
Byte av dränering- och dagvattenledningar
Montering av Pordrän, 100 mm
Makadam runt dränledning
Fiberduk
Dränledning anslutes till befintlig dagvattenbrunn
Återfyllning och grovplanering med befintliga schaktmassor
Överblivna schaktmassor borttransporteras
Reservation för berg och hinder i mark.Eventuell åtgärd av hinder i mark sker på löpande räkning.
Kostnad 152 000 kr inkl moms.
Material: Tätskikt Primer, Pordrän, Fiberduk, Dräneringsrör 110, Makadam 16-32, Sockellist.

Vi måste ta lån i vilket fall och detta måste göras. Jag tror inte att vi kan göra något av det själva. Jag är okunnig men intresserad av att lära mig. Så svara på detta så mycket ni bara orkar!
 
De skriver lite luddigt om materialen tycker jag. "Fiberduk" säger inte så mycket om hur dom tänkt lägga fiberduken eller hur mycket. Likaså med makadamen, kolla hur de brukar göra, så att det inte fuskas och snålas för att spara slantar.

Sen får du räkna med lite eget arbete med återställningen sedan eftersom dom bara tar med återfyllnad med befintliga massor. Det kommer troligen behövas ett lass med fin matjord om det ska vara gräsmatta där, ellervilken yta du vill ha. Grovplanering är lite lurigt..
 
Hej igen. De har också med en beskrivning av hur arbetet går till: Förberedelse av arbetet med att täta och laga alla fogar i murverket. Väggen bestryks med primer. Om det behövs gjuter vi ett hålkärl. Vi fyller med makadam(16-32) runt dränrör och upp över hålkärlsklack. Fiberduken ligger under dränrör och runt makadamfyllningen. Återfyllning med befintliga schaktmassor.

Hur det ska se ut efter har jag också funderat över. Nu har vi en rabatt runt huset, och det blir väl först ett jobb för oss att plocka bort det som vi vill ha kvar( rosor, kaprifol, rabarber etc). Frågan är också om det är bäst för huset att ha plattor, grus eller nåt närmast huset och placera rabatten nån annan stans?
 
Precis, du bör nog flytta rabatten till en annan plats... De fyller ju med singel ända upp till ytan, så antingen kan du ha singlet synligt runt huset, eller så kan du ju lägga plattor eller gatsten eller liknande. Det bidrar ju också till dräneringen..

Jord/rabatt en bit från huset alltså.
 
Men vänta här nu, det passar inte ihop, liksom.

Du skriver att det är Pordrän som skall monteras, då förutsätter man att det görs en ligt Pordräns anvisningar. Sedan att det skall bestrykas med primer, vilket inte är aktuellt med Pordrän. Om man med primer menar tätskikt/asfalt så får det inte förekomma under Pordrän, då tappar man effekten.

Sedan var antagandet om att man fyller med singel ända upp inte riktigt rätt. Singel ligger till strax över hålkälet/sulan, sedan fyller man med befintliga massor (om det inte är slabb-lera) ända upp till 15 cm över Pordrän.

Men om en entreprenör skall göra detta, stäm av att man förstår Pordräns systembeskrivning så att man inte hittar på egna "fiffiga lösningar".

/P
 
Innan man skall till och gräva kan det vara en idé och kolla hur befintliga rör (vatten och avlopp mm.) ser ut. Huset är som sagt från 50-talet. Så när det ändå skall till och grävas så kan det vara värt att kolla upp fall befintliga rör behöver bytas/renoveras och hur det ser ut där de går in i huset. Kan också vara värt att lägga ned rör för ev. "bredband" när det ändå är uppgrävt, behöver ju inte använda röret på en gång. Det är grävningen som är dyrast när det skall in saker i marken till huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.