Hej

Har läst massa inlägg om saken men är fortfarande ganska osäker på hur jag skall göra...

Jag håller som bäst på att dränera med hjälp av en dräneringsfirma. När vi igår grävde upp runt halva huset såg jag att på vissa ställen ligger berget emot grunden en bit upp vilket ju innebär att dräneringsrören kommer ligga högt över sulan om man lägger dem över klacken. Jag kan inget om det här egentligen, men det känns som om dräneringen mister hela sin funktion då.

När jag påpekade detta sa entreprenören att vi löser det, drar slang runt eller nått sånt. Men det känns ju inte som en bra lösning. Man måste väl ta bort skiten så man får ner rören. Det skall påpekas att just innanför dessa knallar är där jag har fuktproblem i källaren. Det är inte mögel och så, men tydliga fuktskador i betongen.

Skall jag lita på entreprenören och dra slangar runt om eller skall jag kräva att vi snigelspränger bort klackarna? Känns lite som om entreprenören har bråttom att få jobbet gjort och vill till nästa jobb. Men det känns ju inte bra om man gör detta halvhjärtat när man betalar dyra pengar och fukten blir kvar.

Vad tror ni? Är det lurigt att ta bort klackarna om huset står emot dem?
 
Om ni har avtalat ett fast pris förstår jag att dom vill gå runt....Men får dom mer betalt för tiden dom arbetar gör rätt för sig så borde dom göra riktigt...nu har jag ingen bild av dina bergknallar om dom lutar in mot huset ...så..

Mvh
 
PX-21 skrev:
Om ni har avtalat ett fast pris förstår jag att dom vill gå runt....Men får dom mer betalt för tiden dom arbetar gör rätt för sig så borde dom göra riktigt...nu har jag ingen bild av dina bergknallar om dom lutar in mot huset ...så..

Mvh

japp, de lutar inåt...
 
Om firman med "dra slang runt" menar att denna slang kommer längre ut från huset men ner till korrekt nivå - då får du en dränering som fungerar.
Det är nivån som är primärt avgörande för funktionen, inte att rör/slang ligger kloss intill fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.