Hej,

Jag har grävt runt huset och hittat tegelrör som ligger för dränering i bredd med sulan. Jag skulle ganska enkelt kunna byta ut dessa mot moderna dräneringsrör av plast - borde jag det? Spolar jag vatten ovanpå dem forsar det ju inte direkt in i springorna men det kanske inte behövs. Tänker att det kanske är lika bra om det är markant bättre med nya rör men ifall det inte spelar någon roll har jag annat att göra hehe.

Dessa bör vara nerlagda i mitten av 70-talet.
 
Såhär ser det ut ungefär.
 
  • Grundmuren av ett hus med tydliga fuktskador och avflagad färg nära marknivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger dom på rätt djup och är hela så gör dom det dom ska-dränera.
 
Tack för svaret!

Tänkte hur som inte lägga dem på annat djup ifall jag skulle byta.

Men det är inte så att dessa dränerar markant sämre än moderna rör och därför borde bytas för bättre effekt?
 
B Bosegosen skrev:
Tack för svaret!

Tänkte hur som inte lägga dem på annat djup ifall jag skulle byta.

Men det är inte så att dessa dränerar markant sämre än moderna rör och därför borde bytas för bättre effekt?
Personligen så skulle jag bytt ut rören och isolerat sockeln med tex isodrän nu när du ändå har grävt fram det. Det verkar ju lite "dumsnålt" att inte göra allt när man ändå grävt upp även om det inte har vart ett problem innan.
 
Om du har fuktproblem med högt grundvatten kan du byta till nyare mer genomsläppliga, men troligen så gör dessa sitt jobb utan problem. Gräv en provgrop och se om det står grundvatten högt.

Du bör däremot leta upp brunnen de är anslutna till och se till att den släpper vatten och inte är igensatt.

Antar att du har platta på mark eller motsv, då fyller inte isodrän/pordrän någon funktion här.
Däremot kan det vara bra att återfylla med tätare matrl och lägga en rad med plattor mot huset som har svagt fall, så eventuellt regnvatten inte samlas mot fasaden.
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.