Hej. Nu blir det långt, men hoppas någon orkar ta sig tid och komma med lite kommentarer till hjälp :)

Då vi ska bygga en veranda på kortsidan passade vi på att gräva upp grunden på den sidan, där även brunnar med utlopp för dagvatten och dränering finns.
Detta för att se över skicket på dränering samt veta att verandan kan stå kvar om ytterligare dräneringsbehov uppstår.

Förutsättningar:
hus byggt 71 med källare som har uppreglat golv med platon luftning, murad källarvägg med 1lager kall, 1 lager varmasfalt, samt 100mm markisolering(stenull).

Efter att ha grävt upp grunden konstateras att grundvattnet ligger ganska precis UK kantbalk. samt att dräneringen ligger i samma höjd och inte går att sänka då även utloppet ligger i samma höjd.

Detta förklarar varför de valt att använda vattentät betong i grundplattan, som även den ska ha 50mm mineralullsmatta ingjuten.

Jag har valt att sätta ihop dräneringsrören som de var tidigare och ansluta mot befintligt för framtida fortsättning. Samt komplettera med ett till lägre dräneringsrör ca 2dm lägre än tidigare. (detta minskar sandfånget i dräneringsbrunnen från 50 till 30cm)

Tanken är att skapa möjligheten att stoppa i en pump i dräneringsbrunnen om fuktproblem skulle uppstå framöver

Då vi köpte huset fanns lite unken luft i källaren, men ingen färg har släppt från väggarna, väggarna är målade med genomsläpplig färg. Vi har kompletterat hela källaren med FTX ventilation. Nu är klimatet väldigt bra nere.

Tror ni att jag valt rätt åtgärder?

Frågan jag inte riktigt bestämt än är hur jag ska göra med kallasfalten på väggen? Isoleringen har jag rivit bort. Min tanke är att låta asfalten sitta kvar, komplettera med platonmatta utanpå samt 100mm extruderad cellplast. Detta borde hålla temperaturen i källarenväggen så att eventuell fukt inifrån ej kondenserar. Källarväggen tål ju fukt, samt att golvet är ventilerat.

Vad tror ni? Kom med lite åsikter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.