Hej,

Jag håller på ta in lite offerter för att göra ordning dränering på ena sidan av vår villa då det läcker in ganska mycket mot vår källare - väldigt märkbart nu när det snöat och smält hela vintern.

Från de hantverkare som varit här så har 5/6 vart inne på att bila bort betong och gräva bort allt sten och jord. Sedan gjuta tätt mellan huset och berg med fall ut mot framsidan och sedan täta betongen med EP-massa.

Sista här säger att de vill göra klassisk dränering, gräva upp allt runt huset osv.

Vad tycker ni är bäst lösning?
 
  • Mörkt, trångt utrymme under byggnad med träbjälkar, nät och rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mrbure skrev:
Hej,

Jag håller på ta in lite offerter för att göra ordning dränering på ena sidan av vår villa då det läcker in ganska mycket mot vår källare - väldigt märkbart nu när det snöat och smält hela vintern.

Från de hantverkare som varit här så har 5/6 vart inne på att bila bort betong och gräva bort allt sten och jord. Sedan gjuta tätt mellan huset och berg med fall ut mot framsidan och sedan täta betongen med EP-massa.

Sista här säger att de vill göra klassisk dränering, gräva upp allt runt huset osv.

Vad tycker ni är bäst lösning?
På den bilden skulle jag säga att någon form av dräneringsrör (som man sedan lägger singel på) med lagom fall till en stenkista skulle kunna var en lösning ?
Varför skall man bila bort "betong" ? Det sitter ju en platonmatt på huset, så det ser ju ut som att huset i sig är fixat, det är lutningen mot huset och vattensamlingen däremot man vill få bort ?
 
Jag skulle nog utnyttja lutningen på berget att såga med diamanklinga en skåra i berget så man kan sticka in en gummiduk som en hatt så vattnet faller ner på gummiduken och luta nedåt mot plattonmattan och lägga gummiduken upp mot plattonmattan en bit och sedan lägga dräneringsrör upp på gummimattan.Sedan lägga fyllnadsgrus så fallet blir avrinningen kommer från huset och leds bort.Annars blir det nog väldigt dyrt med bilnig/sprängning av berget.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
De som hittils varit här har just påpekat att platonmattan inte fyllt någon nytta eftersom de inte verkar ordentligt fästa mot väggen.

Idéen har varit att städa/bila bort nuvarande fullösning och göra ny avrinning bortåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.