Jag är just på gång och ska dränera om delar av mitt hus som är med källare. Problemet är att jag i denna vevan inte ska dränera hela vägen runt och att de gamla tegelrören låg för högt. Killen som grävde menade att det var för lite högt men att det bara var till att behålla de höjderna som var pga att det annars inte skulle stämma med brunnen till dagvattnet. Hur ska jag göra? Gräver jag djupare så kommer ju vattnet inte till brunnen. Behåller jag höjden kommer sockeln stå i fotbad. Jag ska ju eventuellt fränera om resterande bit fram till brunnen vid ett senare tillfälle men vill slippa ny pga en trappa som är i vägen. Hur skulle ni göra?
 
Satsa på att få rören på lägsta möjliga höjd trots en del mer arbete nu, du har igen det och vill knappast behöva göra om arbetet. Det jobbiga med dränering är att det är de sista centrimetrarna som avgör om det funkar eller ej.
Varför inte lägga två omgångar rör, en i botten som du kan ansluta till när du ev gör sista biten och en omgång rör på samma nivå som tegelrören. Kan vara värt den extra kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.