Hej. Jag har påbörjat sommarens mastodontprojekt: dränering. Kommer nog behöva mer hjälp senare, men det som jag undrar just nu är hur jag bör laga de sprickor och håligheter som finns på grunden nu. Huset är byggt 1951. Lättbetongblock, tror Siporex (?). Ett dagvattenrör har varit läck, vilket gett frostskador. Obefintlig dränering på framsidan av huset har gjort att rötter letat sig ner mot där huset möter berg (tror jag), och där ätit in sig i grunden. Jag tänker nu försöka laga igen dessa hål och sprickor, och sedan sätta isodränskivor.

Mina frågor:

1) Vad bör jag använda för bruk/betong för att laga sådant här? Har fått olika bud, K-Rauta tyckte Mur och putsbruk B.

2) Vad bör jag ha för att göra ett fall på sulan? (hålkäl?)

3) Skulle ni bilat upp sprickan på bilden och putat i bruk, eller låtit den vara och fyllt igen med någon form av silikon?

Tack!

Skadad husgrund med synliga sprickor och hål efter frostskador i lättbetongblock, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad grund av lättbetongblock med synliga hål och sprickor som visar frostskador och erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sprucken och skadad lättbetonggrund med tydliga frostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte ha bilat upp sprickan, mest för att det sre ut som en rätt normal sättningsspricka (liten risk för att det finns ngn kavitet inuti osv) och för att det känns som en större risk att försöka fylla den (blir nog en spricka iaf mellan det nya och gamla materialet rätt snart).

Har inga råd om resten tyvärr..

/K
 
Tack gör input. De här sprickorna och håligheterna kommer vara bakom Isodrän, under mark, så det rent estetiska spelar mindre roll. Vill bara göra vad jg kan för att förhindra följdskador. Sedan har jag även en del sprickor ovan mark, med spritputs, där jag vill försöka göra det snyggt om möjligt, men det får bli ett senare projekt.
 
För att laga de små håligheterna så är nog mur&putsbruk vettigt. Se bara till att blöta ytan och prima den (blanda vatten och cement till vällingkonsistens och pensla på).

På sprickan hade jag nog målat på kallasfalt.

Hålkäl gör du också vanligt murbruk eller betong. Nu ser det ut som det är gammal kallasfalt där. Den bör du få bort först med tex. en sliprondell på vinkelslipen. Prima även denna yta innan du lägger på bruket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tack. Ang asfalten: ja, jag gör mitt bästa för att ta bort den... Använder en diamantslipskiva från Jula, https://www.jula.se/catalog/verktyg...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/ . Det går, men väldigt slitigt, och vill man ha bort det helt får man slipa ganska mycket. Jag försöker slipa bort det mesta längst ner, och gör spår högre upp på väggen.

För att prima, kan jag blanda putsbruket jag har till vällingkonsistens och använda det? Eller är det just cement man bör ha till det? (Jag måste erkänna att jag är lite förvirrad av termerna och vad som egentligen är betong, vad som är cement, vad som är bruk etc., så ursäkta om jag låter som goddag yxskaft..)
 
Betong och bruk av olika slag är en blandning av cement, ballast och vatten. Ballasten är sten och grus/bergkross i olika fraktioner(storlekar). I grovbetong är det större stenar medans det i putsbruk bara är fin sand. Enkelt förklarat.

Du behöver ren cement (dvs inte bruk eller färdigblandade säckar med betong, typ "gjuta fin" som de kan heta).

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/standardcement-p0101
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.