Hej. Har haft läckage i gråvattenledningarna så jag drog om det men när jag grävde upp visade det sig att det tidigare systemet bestått av felvända cementrör varav det sista var borrat. Tegelrör leder till denna punkt, som också är källarens lägsta, och som det ter sig har det tidigare (undermåliga) systemet varit en kombination av gråvatten och dräneringsvatten. Nu sitter jag i den prekära situationen att dräneringsvattnet inte har någon väg ut då jag tagit bort de gamla cementrören. Finns det ngn vettig metod att fortsatt låta dräneringsvattnet gå ut via det nuvarande systemet eller är jag nödd att gräva fram dike för dräneringsrör etc? (Krypgrundskällare så det blir rätt djupt jag måste gräva). Det lockar att bara ta borren och göra hål på översidan av gråvattenröret men det är nog bara kul för stunden... Medan jag söker svar på detta länspumpar jag dagligen de 20-30l som samlas i gropen.

Finns det fungerande backventiler som dräneringsvattnet skulle kunna komma in via?

Hur gräver jag bäst för att komma under grundmuren - finns det ngn 110mm jordborr för den passagen?
 
Claes Sörmland
Förr så gick ju gråvatten (dagens BDT-vatten) ofta bara rakt ut i ett dike eller en stenkista. Eftersom rening inte krävdes så var det nog inget problem att koppla ihop den med dräneringen på den tiden.

Men i dag krävs ju viss rening av BDT-vatten, vanligen slamavskiljning och infiltration eller markbädd/sandfilter/plastfilter. Då är det inte OK att koppla ihop BDT-vattnet med dränering eftersom det leder till en ökad vattenbelastning på reningsanläggningen.

Så svaret blir att det ska läggas separata rör för BDT-avloppsvattnet och dräneringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.