Hej

Planerar att under det kommande decenniet inreda vår källare, tanken är bio och biljardbord, steg 1 tror jag måste bli en dränering och isolering av källaren.

Som ni kan se på den bifogade ritningen så är ca 2/3 källare och resten krypgrund (betongbjälklag). Jag har även tänkt bila ut golvet och gräva mig ner till underkant på fundamenten där väggarna står, för att på det sätter tjäna in lite takhöjd. (2.0 i dagsläget, helt enligt ritningen)

Arkitektritning över en källare och sektion A-B med måttangivelser, planerad inredning och bärstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har tänkt anlita hjälp för dräneringsjobbet, men gräva ut källaren får jag nog göra själv, men tänkte få lite input i vilken ordning saker bör göras och hur man ska hantera krypgrunden tex.

Några funderingar jag har:
- Det känns som att det är omöjligt att dränera utsidan av källarväggen som vetter mot krypgrunden.
- Finns det någon mening att dränera ytterväggarna längs krypgrunden? Det är väl bara ungefär hälften så djupa som källaren om man tittar på ritningen.
- Ska jag börja med golvet i källaren, eller dränera utsidan först?
- Framför allt i den första sektionen i krypgrunden har det ramlat in mycket jord mot källarväggen, borde man ta hit en torrsugare och försöka suga rent mot källarväggarna?

Från början hade jag tänkt gjuta in golvvärme i nya golvet, men har förstått att jag behöver mer isolering i så fall, och jag vill inte förlora takhöjd i onödan.

Vad gäller planlösningen är väggen till höger direkt när man kommer ner från trappan redan borta, så där är inte längre någon "korridor" utan bara ett stor rum. Vi planerar att ta ner väggen mellan de två avlånga rummen till vänster för att skapa ett stort rum även där, den är dock bärande så kommer behöva sätta in en ganska rejäl balk.

Jag följer direkt upp detta inledande inlägget med hur jag tror bästa lösningen är just nu, men vill hålla problem beskrivningen fri från mina egna ideer.
 
Så här tror jag är bästa väg framåt, men räta mig gärna!

Eftersom det är mer eller mindre omöjligt att utvändigt dränera källarvägen mot krypgrunden tänkte jag att det måste gå lika bra att lägga dräneringsrör på insidan, när jag ändå bilar upp golvet. Det i sin tur leder till följande arbetsordning:

1. Riv väggen mellan de två avlånga rummen och sätt ditt balk (det måste vara lättare för hantverkarna att stöda upp taket under arbetet om det finns ett jämnt fint golv att utgå ifrån.

2. Gräv ut källargolvet, lägg dräneringsrör längs med insidan av av källarväggen som vetter mot krypgrunden, kanske även längs med kvarvarande innerväggar? Gräv ett litet håll under grundsulan för att få ut dräneringsrören till utsidan av huset.

3. Isolera/dränera med ett lager isodrän under hela golvet, ev. gräva lite djupare en bit in i rummen så jag kan få in två lager utan att offra ytterligare takhöjd. (dvs, underkant lager 1 ligger i nivå med underkant grundsula, lager 2 ligger precis under nivån för grundsulan, men börjar ca. 0.5 meter in i rummet för att inte behöva gräva under grundsulan ute vid kanten)

4. Dränera utsidan av huset, och anslut dräneringsrören från steg 2 till de utvändiga dräneringsrören. jag tänkte två lager isodrän. Hur ska jag hantera de 30 centimeter av källarväggen som ligger ovan mark? Jag funderar på att antingen lämna de oisolerade, eller bara köra på med isodrän hela vägen upp och sen höja marknivån med ca 30 cm precis runt huset bara.

Ska jag helt skippa dräneringen längs med krypgrundens utvändiga väggar? Den hamnar ju ändå minst en meter högre upp än den andra dräneringen, så kan väl inte göra mycket nytta?

Som uppvärming till källaren tänkte jag en luft-luft värmepump som jag kan använda för avfuktning på sommaren vid behov, och på golvet täkte jag lägga en heltäckningsmatta som andas. Eller tror ni jag kan få in golvvärme och lägga klinkers utan att behöva offra ytterligare takhöjd?
 
Jag kan även tillägga att jag hade en dräneringsfirma här för ett år sedan för att lämna en offert. Han som var här tyckte jag skulle dränera utsidan först, så att jag inte riskerade att stöta på vatten när jag började gräva ut i källaren.

Han trodde att jag hade vatten ganska högt upp eftersom man kan se att färgen på några väggar har flagnat längst ner, jag har dock inte sett någon fukt i källaren utom en gång på ett ställe, så därför tror jag att det kanske är längre tillbaks i tiden det med färgen har hänt.

I samband med det fick jag en offert på dränering runt hela huset (knappt 200k efter ROT), men jag har som sagt börjat fundera på nyttan av att dränera vid de mycket grundare krypgrundsväggarna.
 
A ajn82 skrev:
Jag kan även tillägga att jag hade en dräneringsfirma här för ett år sedan för att lämna en offert. Han som var här tyckte jag skulle dränera utsidan först, så att jag inte riskerade att stöta på vatten när jag började gräva ut i källaren.

Han trodde att jag hade vatten ganska högt upp eftersom man kan se att färgen på några väggar har flagnat längst ner, jag har dock inte sett någon fukt i källaren utom en gång på ett ställe, så därför tror jag att det kanske är längre tillbaks i tiden det med färgen har hänt.

I samband med det fick jag en offert på dränering runt hela huset (knappt 200k efter ROT), men jag har som sagt börjat fundera på nyttan av att dränera vid de mycket grundare krypgrundsväggarna.
Hej, gammalt ämne ser jag, men skulle så gärna vilja veta hur det gick. Jag har själv ett hus från 1920 med fuktproblem. Krypgrund ned 1st utgrävet rum m betonggolv. Oro för att få dit dräneringsrlr intill väggar då jag hört att väggarna kan rasa om man gräver så. Annars vore dräneringsrör intill hörnväggar+en brunn m pump en lösning på det hela.
 
Jag har inte kommit vidare med dräneringen, så är också fortfarande intresserad av hur man ska tänka vid väggar som går olika djupt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.