Ska dränera runt huset som har krypgrund. Min fundering är dels om jag ska beställa natursingel 8/16 eller makadam 8/16, det fanns enbart otvättad makadam. Men såg att priset skilde sig till det dubbla för singel.

Tänker att jag schaktar upp så dräneringsröret hamnar på ett djup av 2 dm under marknivån som är inne i krypgrunden och fyller sedan med grus upp till färdig mark. Men har läst och vissa verkar mena att det med fördel kan vara jord på toppen för att leda bort ytvattnet ?

Räcker det att räkna med en grus bredd på 4 dm från huset sett och ut. ?

Tack för tips !
 
Har du problem med fukt i krypgrunden idag ?
 
I InsidersUnited skrev:
Har du problem med fukt i krypgrunden idag ?
Ja under snösmältningen rann det in vatten i grunden. Då vi bor i norra Sverige är den en del snö som ska väck.

Vi tänkte även justera så att marken lutar bättre ifrån huset på den sida det trängde in då lutningen är väldigt dålig idag.
 
Men idag är det torrt där nere. Har en avfuktare installerat som pendlar mellan 60-70%
 
Vad får du för fukthalt om du stänger avfuktaren? Kanske räcker om du kör den under snösmältningen, å andra sidan så är det nog så kallt där nere att det inte blir någon mögeltillväxt under den årstiden.

Min poäng är att många dränerar utan att behöva det, har man ingen källare som man vill omvandla till bostadsutrymme så görs dräneringar nästan slentrianmässigt nuförtiden. Inget riktat mot dig, i all välmening.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
Då vi ändå måste justera brunnen och dagvattnet från taket bestämde vi oss för att lägga en dränering på de två sidor av huset som vattnet kom in på. Fick leverans av makadamen idag. Frågade när jag beställde om jag skulle ha singel eller makadam 8/16 otväddad (fanns ej tvättad) . De menade att makadamen räcker gott och väl. Men okunnig som jag är tycker jag att makadamen såg väldig smutsig ut. Men det kanske den alltid är då den är otvättad?
 
  • Makadam 8/16 otvättad, grå stenar i varierande storlekar används för dränering. Multifacetterade och skarpt formade, vilket ger ett robust intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I InsidersUnited skrev:
Vad får du för fukthalt om du stänger avfuktaren? Kanske räcker om du kör den under snösmältningen, å andra sidan så är det nog så kallt där nere att det inte blir någon mögeltillväxt under den årstiden.

Min poäng är att många dränerar utan att behöva det, har man ingen källare som man vill omvandla till bostadsutrymme så görs dräneringar nästan slentrianmässigt nuförtiden. Inget riktat mot dig, i all välmening.
Hej igen, en fråga som du kanske kan besvara.
Vi la en dränering ändå när vi ändå skulle fixa runt huset.
Nyfiken som jag är ville jag testa ledningen efter att vi var klar även om de jag fick hjälp av sa att det krävs mycket vatten för att det ska nå fram till brunnen. Tog en trädgårdsslang och spolade i slutet av ledningen som är totalt 50 meter. Men jag var tvungen att spola väldigt länge innan det nådde brunnen. Frågade runt lite och har fått förklarat att det krävs väldigt mycket vatten innan vattnet når runt hela dräneringen. Men jag förstår inte varför det är så?
 
Dräneringsrör/slang är ju perforerad med små hål för att släppa in vatten. Finns dräneringsrör som bara har hål i övre delen av röret, nedre delen bildar en tät skål. Vet inte vilken typ du använt.
 
I InsidersUnited skrev:
Dräneringsrör/slang är ju perforerad med små hål för att släppa in vatten. Finns dräneringsrör som bara har hål i övre delen av röret, nedre delen bildar en tät skål. Vet inte vilken typ du använt.
Röret jag använde hade hål runt hela.
 
E E.Gronlund skrev:
Röret jag använde hade hål runt hela.
Vattnet rinner ju ut genom de perforerade hålen i röret. När du mättat materialet runt/under röret rinner vattnet i röret, därav att du fick spola länge.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.