Hej!
Jag bor i ett gammalt hus (1909) med grund av lagd sten (torpargrund) som troligtvis inte sträcker sig särskilt långt ner i marken. Källaren är endast på en liten yta nästan i mitten av husets längdriktning (röda linjer). Takhöjden i källaren är ca 1,7m. Väggarna är putsade men släpper igenom fukt mot väster (blå linje) där marknivån är som högst vilket inte alls är konstigt. Tanken är att jag vill sänka golvnivån ca: 2dm, och jag kan offra lite yta genom gjuta ny vägg innanför för att undvika gräva under befintlig vägg. Men innan jag ska göra det vill jag få till någon typ av fungerande dränering. Asfalteringen faller mot husgrunden "A".
Ska man såga bort några decimeter av asfalten lägga singel och/eller dräneringsränna?
Hur djup ska man i så fall lägga dräneringen på "A" och "B" ?
Det blir svårt att komma åt att dränera "E". Eller man ska öppna upp ett hål inifrån källaren?
Och ska man lägga en egen dränering vid trapphuset?
Många frågor blir det... någon som varit med om liknande eller har tips på någon lösning?

Mvh Morgan Grundritning av gammalt hus med markerad källare, fuktproblem och planerad dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av ett rött hus med källare, markeringar av asfalt och gräsmatta samt dräneringsfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Vi har lite samma, hus byggt 1850 med torpagrund och sedan en källare som tillkom runt 1900.

Vi har dock ingen asfalt mot huset. Vi gjorde en ”vanlig” dränering för torpagrund ca 1 m från grunden och 80-90cm djupt med dränrör+ mackadam osv. för att dränera bort allt regnvatten och vi kopplade även på stuprör till dagvattenavrinningen. Det löste problemen med att putsen lossnade på våra källarväggar.

Vår källare är ca 1-2 meter innanför grundmuren.

Däremot har jag problem med att jag har ett borrat hål (ca 10mm stort) i golvet i källaren där det sipprar upp vatten. Såpass mycket att man kan se det. Får troligen bila upp golvet, gräva upp och fylla på med kapilärbrytande. Kanske även en pumpgrop.
Vi har 20m djup lermark där vårt hus står så marken är inte alls självdränerande.
 
Intressant det du skriver. Känns som att jag ska gå på din idé med dräneringsrör en meter från grunden på ungefär samma djup. Frågan är om man ska komplettera med en djupare dränering vid underkant källarvägg också. Har för öveigt redan pumpgrop i källargolvet. Vill egentligen även gräva intill husgrunden och lägga typ 8/16 där med eventuellt platonmatta. Men risken är att grunden kanske rör på sig. Ena sidan av husets långsida finns det gräsmatta som växer intill grunden. Visserligen lutar marken inte mot grunden där, men där ska jag lägga singel några decimeter ut från grunden. Men som sagt hur djupt vågar man gräva intill själva grunden?!
 
Blir inte riktigt klok på detta.
Man lägger ingen dränering för att bli av med regnvatten.
Gräva upp och lägga singel nära huset?????
Det går emot allt som jag lärt mig.
Dränering ska ta hand om vatten som kommer underifrån.
Du vill inte leda ner mer vatten ner dit (regnvatten)
Ytvatten ska ledas bort från huset med täta massor överst och fall från huset.
 
Singel nära huset tänkte jag kanske skulle vara bra för att slippa ha organiskt som gräsmattan är idag. Men såklart som du skriver borde täta massor hålla bort regnvatten bättre. Tänkte mest på att jorden som ligger direkt mot grunden kanske var ett problem. Vet att en farbror på en gammal gård grävde ner en ganska ytlig dräneringslang en bit från huset. Detta var enligt han tänkt skulle ta hand om en del av regnvattnet som hamnade på hans innergård som lutade mot huset. Men han kanske hade dålig koll på det….. Sen får jag nog såga upp asfalten och sätta en mark/dränränna som tar en del av regnvattnet som annars hamnar på gräsmattan. Har aldrig själv utfört denna typ av markarbeten så det är därför jag undrar.
 
U
Jag skulle undvika Platon, är den inte helt tät och det kommer in fukt bakom ställer den till mer problem än gör nytta. Då är isodrän bättre alternativ.

som @Argastesnickaren säger då ska du inte lägga mackadam längs med källarväggen, det skapar en underjordisk motorväg för vatten mot källaren.
vi har en väg som ligger 80cm högre än vårt hus, längs med långsidan och vägen ligger även väldigt nära så vi var tvungna att dräner bort det vattnet innan det når huset. Att bara luta marken gick inte.
vi gjorde ungefär enligt denna skiss.
Skiss av dränering med fiberduk, grus och avloppsrör nära en grundmur för att avleda vatten.
 
Exemplet på V-formningen bilden visar verkar vettig. Känns som att den är ganska ofarlig att få till, då man slipper gräva djupt intill grunden. Tänkte om man i så fall kan lägga plattor intill grunden med lite frånfall. Och i själva dalen lägga platta med ränndal för att leda bort en del av regnvattnet. Finns det någon risk med detta som jag inte tänkt på här?
Typ sån här:
En betongplatta med inbyggd ränndal för att leda bort regnvatten, med tydlig V-formning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.