Hej! Har uppstått ett problem.

Har tagit bort ett gammalt gjutjärnsrör avloppsstamm för det finns en ny stamm.

Jag trodde de va helt oanvänt men visar sig när jag tagit bort sista delen på vinden att ftx aggregatet har sin dränering på den stammen...

Vad kan jag göra nu för att fixa dräneringen?
 
Elektrisk kabelrör som löper genom en vind med isolering och spånskivor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns väl inte så mycket att göra annat än att dra dräneringen till något annat avlopp t.ex. luftningen av avloppet om sådan finns. Räcker ju med att göra hål, stoppa in röret, täta runtom och låta det droppa ner i luftningen. Se till bara att du får ett lämpligt fall på röret och att det är bra isolerat hela vägen.
 
Vart då väldigt besvärligt. Nya stammen som finns kvar är mycket svårare till och längre bort från ftx aggregatet. Osäker hur jag ska lyckas dra det med ett bra fall..
 
Och du har ingen golvbrunn i något rum "en trappa ner", så du kan gå i väggen en bit och sedan ut till brunnen?
 
Nä, blir typ lika långt som att gå in på nya stammen . Räcker det med en sådan där grå isolering som man bara her runt röret för att hindra de från att frysa?
 
B bighenk skrev:
Nä, blir typ lika långt som att gå in på nya stammen . Räcker det med en sådan där grå isolering som man bara her runt röret för att hindra de från att frysa?
Det är nog ingen större risk att det fryser. Kondensvatten från värmeväxlaren kommer bara droppvis.
Förslag: börja med att ställa en spann under, så du får en uppfattning om vattenmängden, och kan dimensionera dräneringen därefter.

Vad är förresten "sådan där grå isolering som man bara her runt röret"?
Skumplast? I sådant fall duger det nog bra.
 
Kollade just mitt kondensavlopp. Det är isolerat med c:a 3 cm glasfiber med papp. den första halvmetern, sedan dyker det ner under vindsisoleringen på sin väg till avloppsventilationsröret. Har funkat bra i över 30 år, så troligen räcker det.
 
Lyckades fixa problemet! Va inte tvärgjort

Rörisolering genom borrat hål i blåbetong intill träbjälkar och isolering under snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävde bort isoleringen på snedtaket tills jag komme mot blåbetongen
Rörisolering trätt över ett rör på vinden med blåbetong och trästrukturer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borra igenom hålet och trädde över rörisolering innan jag borrade in mig i avloppet
Rörisolering genom borrat hål i blåbetong på ett snedtak i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör genomföring i tak med isolering runt och kopplingar synliga mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kopplade jag ihop det med röret på vinden

..
Trång naltajävulst i sidovinden för att lyckas borra upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.