Hej!

Vi har haft problem i huset vi köpt med en AC som plötsligt läcker vatten ner på golvet. Skulle med 99% gissa på att det är en igensatt dräneringsslang.

Men som synes på bilden nedan så går dräneringslangen upp in i undertaket och 10 meter längs med vinden för att sedan gå ner i avloppet i tvättstugan i andra sidan huset.

Kan Dräneringslangen vara dragen på detta vis? Behöver det inte vara självfall? Det läcker inte alltid, utan någon gång per väderomslag. Vi använder inte AC mer än innan barnen skall nattas vid riktigt varma sommarkvällar.

Om inte antar jag att det bara är att borra ett hål genom väggen och träda ut den med sluttande vinkel mot marken och isolera rör och täta in och utgång?

Mvh en som är helt nollad på luftpumpar :)
 
  • Luftkonditioneringsenhet på väggen med dräneringsslang som går upp i undertaket, delvis täckt med svart tejp, potential källa för vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Vatten rinner ju inte uppåt så jag undrar:
Det är inte så att du har en dräneringspump?
typ [länk]
Jo men visst! Det måste set ju vara!

Och då är frågan när den går igång så man vet vad man skall leta efter för fel.

Börjar kolla så slangen inte är tät.

Är det mäta strömmen annars om gäller, skall den starta så fort acn startar?
 
  • MiniBlue kondenspump ansluten till en genomskinlig slang och en svart isolerad rörledning på ett trägolv, med viktskivor i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hör tydligt att den pumpar när ac är igång!

Ser även vatten rinna.

Felet verkar vara att det går en tunnare slang från pumpen ner i en tjockare dräneringsslang, och den tunna når inte hela vägen ner!

Upp på viden o se om jag kan dra till lite eller förlänga den!

Stort tack för hjälpen, och hoppas det hjälper någon mer! Luftkonditioneringssystem med dräneringsslangar som leder till en grå behållare, där en tunnare slang inte når hela vägen ner i en tjockare dräneringsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3
 
Redigerat:
R
ForeverJung ForeverJung skrev:
Jag hör tydligt att den pumpar när ac är igång!

Ser även vatten rinna.

Kan det bli kondens i luftrören som gör att det droppar? Kvinnan som bodde i huset nämnde något om det när vi köpte huset. Hon sa att man skulle vrida om kulventilerna till rören från bergvärmepumpen om acn inte är igån (misstänker att det är brine i dem).
Vet inte vad du menar med "luftrör" för det bör du inte ha några. Men kondens i systemet, ja! Det kommer oundvikligen att bildas kondens i kylelementet och den går inte att göra något åt, bara leda bort. Men dessutom är kylbärar-rören kalla på utsidan och det är därför man tejpat med den svarta tejpen kring dem.

Minsta glipa i den så letar sig varm luft in och kondenserar. I bilden med pumpen saknas det rätt mycket tejp så kopparröret är helt exponerat och kommer garanterat att orsaka kondensering.

Jag skulle gjort om tejpningen ordentligt för den ser lite halvdålig ut. Efter det skulle jag överväga att göra mig av med pumpen och dra dräneringen med självfall genom väggen. Om det är görbart utan allt för stor insats.
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
R
ForeverJung ForeverJung skrev:
Jag hör tydligt att den pumpar när ac är igång!

Ser även vatten rinna.

Felet verkar vara att det går en tunnare slang från pumpen ner i en tjockare dräneringsslang, och den tunna når inte hela vägen ner!

Upp på viden o se om jag kan dra till lite eller förlänga den!

Stort tack för hjälpen, och hoppas det hjälper någon mer![bild]3
Den tunna slangen ser ut att nå precis så långt som den borde nå, d.v.s. till den lägsta delen av den tjocka slangen.
 
R RoAd skrev:
Den tunna slangen ser ut att nå precis så långt som den borde nå, d.v.s. till den lägsta delen av den tjocka slangen.
Ja, nu har jag dragit ner den på bilden, innan var den ett 10 cm upp.

Självfall känns ju tryggare, alternativt montera ett vattenlarn bakom
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vet inte vad du menar med "luftrör" för det bör du inte ha några. Men kondens i systemet, ja! Det kommer oundvikligen att bildas kondens i kylelementet och den går inte att göra något åt, bara leda bort. Men dessutom är kylbärar-rören kalla på utsidan och det är därför man tejpat med den svarta tejpen kring dem.

Minsta glipa i den så letar sig varm luft in och kondenserar. I bilden med pumpen saknas det rätt mycket tejp så kopparröret är helt exponerat och kommer garanterat att orsaka kondensering.

Jag skulle gjort om tejpningen ordentligt för den ser lite halvdålig ut. Efter det skulle jag överväga att göra mig av med pumpen och dra dräneringen med självfall genom väggen. Om det är görbart utan allt för stor insats.
Tack! Det gör jag! Även på kattvinden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.