Tja!

Har försökt att få tag på ritningar till min kåk men misslyckats tack vare kommunens hopplösa policy att ge fan i att hjälpa till, så jag skapar en ny tråd här och ser om nån kanske har svaren.

Jag har en kåk som blivit översvämmad i källaren p.g.a. ett läckande stuprör som gått under marken, och nu behövs det läggas ny dränering. Problemet är då att jag inte vet åt vilket håll den gamla dräneringen var dragen åt från början. Eftersom det e första gången jag ska göra nåt sånt här så e jag jävligt försiktig innan jag börjar pilla.

Huset är uppgrävt i ett L runt huset och på ena sidan sticker det ut ett tegelrör som ligger kanske 1 decimeter ut från grundsulan och på andra sidan runt hörnet likadan. Det finns även en brunn ca. 20-30 meter från utgrävningen som jag inte heller lyckats lista ut vad den är till för. Jag funderade på om det kan vara en dräneringsbrunn men jag har inte lyckats bevisa för mig själv att det verkligen är så.

Nån som har en åsikt till en jävligt energisk dock oerfarenhet förstagångs-dränerare?
 
Det bör vara enklast att du provar med trädgårdsslangen, för att få reda på vad det är för brunn. Har du tur, är dräneringen kopplad till brunnen och då kan det räcka med att renspola ledningen.
 
Det finns även en massa bra trådar här på forumet om dränering. Läsvärda.
Spola med slangen i ett stuprör och se om det kommer nåt i brunnen. Det kan vara en sk. sand fångsbrunn till dräneringen och dagvattnet.
 
Tegelrören du ser är de gamla dränrören, de brukar normalt gå ut till en stenkista eller lägre liggande mark eller tex till en liten brunn. Mitt tips är att du leder ner den nya dräneringen i en ny stenkista om markförhållandena tillåter det.
 
har slagit i vatten i den oidentifierade brunnen men vattnet försvinner ut i nån ledning som jag inte kan hitta....försökte dock att spola i dom gamla dräneringsrören som blivit utgrävda men vattnet vill liksom inte försvinna in i något av rören så jag börjar misstänka att det kan vara stopp i något av ledningarna, låter det rimligt? Några förslag på hur man kan spola rent dom.

Notera att det var i källaren det blev översvämmat och huset är uppgrävt ca 2 meter ned under markytan så det blir jävligt svårt att dra om dräneringen utan att riva upp hela tomten....

Hittade en till brunn, ca. 2 meter djup, som har tre rör kopplade till sig, alla dom är också av tegel. Jag vet att ett av rören går till köket och det andra leder ut från tomten till en brunn ute på vägen. Det tredje går spikrakt mot ett av dom exponerade dräneringsrören....men som jag sa, dräneringsrören vill inte leda vattnet vidare när jag spolar i dom utan rinner tillbaka ut i utgrävningen. Stopp i rören?
 
Redigerat:
Det du kan ha hittat kan vara spolbrunn för avlopp eller dagvatten. När det gäller de gamla tegelrören så är de ca: 25 cm långa, ligger travade efter varandra och med tidens tand så brukar de bli fyllda av jord, lera osv. dessutom kan de även flytta sig lite. Så om du ändå har grävt upp, lägg en en ny dränering och led bort vattnet genom nya rör.
 
En spolbil kostar ca 1000 kr/ tim, så du har bra betalt för att leta upp så många rör och brunnar, som du bara kan. Innan du kallar på spolaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.