Halloj!

Har precis köpt en mindre fastighet där stuprörsarbetet inte är riktigt slutfört. Huset står på torpargrund på en smått lutande tomt, med en utbyggnad på vardera långsida. Utbyggnaderna har plintgrund. På hörnen av dessa utbyggnader sitter det stuprör monterade, varar det ena sluta ca 80 cm ovanför maken och inget mer ha gjorts. Vattnet rinner inte bara längs fasaden, det rinner också neråt mot huset, in under plintgrunden. Min första åtgärd bli att hänga på plaströr som leder bort vattnet från huset, men hur bör jag göra här sedan? En fågel viskade att man kan gräva n rätt djup grop som man fyller med grus som vattnet då lätt passerar ner genom och kommer ner under husgrundnivån. Jag är helt grön i det här med husägande så jag vet inte riktigt vart jag skall börja kolla och vilka lösningar som man bör tillämpa. Tomten/fastigheten har egen brunn för vatten och enskilt avlopp så jag har ingen stans att leda vattnet, jag vill bara ha bort det från huset.

Edit: Min egen tanke och lösning är att jag gräver denna grop kanske 2 meter från huset, bredvid huset i sluttningen. En rätt rejäl grop tänker jag då. Sedan gräver jag ner ett plaströr, under marknivån, som sedan leds mot stuprännan där stuprännan ansluts med en sil. Hur stor bör denna grop vara, i så fall? det blir ju rätt dumt om grusgropen är underdimensionerad och fylls fortare än vattnet hinner rinna ut i marken. Bör jag ventilera grusgropen med något slags brunnslock eller är det okej att lägga jord och gräs över?
Eller, hur bör en göra detta på bästa och enklaste sätt?
 
Redigerat:
Tycker du fått ett bra råd.
 
Tack för svar. Finns det någon formel/samband mellan takets storlek och stenkistans storlek och placering? Bör man göra som jag är inne på, att anlägga stenkistan ett par meter från huset, eller går det bra att göra det i princip bredvid då det ju står på plintgrund här och har sådär två meter till torpargrunden?
 
Enligt texten på Biltemas hemsida klarar den "stenkistan" 25 m2 takyta.

Ju längre från huset desto bättre... Hur djupt du behöver lägga den beror delvis på vad som ska finnas ovanpå. Ska den anläggas under en parkeringsplats behöver den ligga djupare än om den bara ska ligga under vanlig gräsmatta.

Hur jorden ser ut spelar också roll för hur stor stenkista du behöver göra. Är det ren lerjord (som dränerar väldigt dåligt) behöver du en större stenkista än om jorden är väldigt stenig. Har du tur och bor på en rullstensås behöver du knappt någon stenkista alls utan kan bara leda vattnet rätt ut i marken för det kommer dränera bort fort ändå.
 
Tack Larsa! Enligt biltemas specar behöver jag alltså en stenkista i vardera hörn då taket är (nästan) 50 m2 per sida. Rännorna är monterade med endast ett stuprör på varje sida, kan jag då gräva ner två sådana stenkistor på ena sidan, eller skall jag ansluta två stuprör till (ett till på varje sida) och ha en kista i varje hörn av kåken?
 
Ja, det går bra att kombinera flera enheter i samma grop för att hantera större takytor. Läs även mitt tidigare inlägg angående jordtyp :)
 
Tack tlundberg. Det var det svar jag ville ha! :) Gräver hellre två gropar än fyra. Det blir kanon det här. Har inte ens nycklar än, och vet inte jordtypen, men då huset ligger strax utanför en av sveriges regnigaste städer så tar jag nog det säkra före det osäkra och tar i med ytterligare en kista. Better to be safe than sorry om det bara handlar om nån timmas extra grävande och 500 spänn mer i kostnad. ;) Tack för bra inputs!
 
Glöm inte att täcka stenkistan med en markduk så att den inte bli igensatt av jord :)
 
Eftersom du har ett enskilt avlopp har du väl någonstans dit du dränerar avloppsvattnet efter infiltrationen?

Stenkista eller dike eller något annat.
Dit kan du kanske dra dra dagvattnet också.

Annars röster jag för en riktig stenkista, eller en på varje sida om huset (vet inte hur det ser ut hos er riktigt).
Man brukar väl gräva upp ca 2 kubikmeter, som sen fylla med makadam. Någon ventilation behövs inte.

Betr. Biltemas plastgallerlåda:
Den verkar vara gjord för lekstugor och friggebodar.
Om det regnar 10 mm på en timme (långt ifrån extremt, tvärt om) så har du 1000 liter vatten från dina 100 kvm tak som behöver tas om hand.
138 liter :p
 
En annan lösning jag funderar på, i.o.m. att huset ändå står i lutning, är att skita i stenkistor och annat. Bara köra lite längre rör och i princip leda dem rätt ut i backen så vattnet frår sinna längs slänten. Dvs mer bort mot skogen (det är en egen liten skogsdunge som huset står i). Och sedan då naturligtvis ha på något slags galler eller något för att inte möss/råttor skall få för sig att flytta in. Ser ni några konstigheter med den sådan lösning, dvs trycka ner sådär 15-20 meter avloppsrör i plast och bara leda bort regnvattnet ut i skogen? ;)
 
Det skulle nog fungera alldeles utmärkt.
Ingen har föreslagit det, för vi kan ju inte riktigt se hur topografin är.

Bara inte "skogsägaren" har några invändningar så :)
 
Det är faktiskt min mark, tillomed några meter in i skogen om jag inte minns fel. Mycket möjligt att det tillomed finns ett dike här att leda vattnet till. Blir en lång ränna att gräva, men då det bara är gräsmatta så behöver det inte vara så jäkla djupt? :)
 
Räkna inte takytan nu utan den vertikal ytan ovanpå taket.
 
"Den vertikala takytan"..? För att simplifiera, det är ca 50 m2 tegelpannor på varje sida...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.