Jag vill leda ut vattnet ut på gatan men det innebär att dräneringen hamnar lite ovanför bärlagret då vattnet måste ut vid samma nivå som gatan. I alla guider ser man hur man ska helst ha röret under bärlagret. Muren blir drygt 60-70 cm hög.

Jag kan leda bort dräneringen till en brun men det blir i lätt uppförsbacke och mycket mera jobb inblandat så jag vill helst undvika det om möjligt.

Är det okej att ha dräneringen lite högre upp?
 
Frågan är väl snarare om det är okej att ha muren precis jämns med gatan? Bäst är att ha en bit mellan mur och asfaltkant, där fyller du upp med grovt grus ovanpå dräneringen, såpass grovt att det inte uppmuntrar till parkering, hund- och kattlatrin etc. Då ges utrymme för snövallen till vintern också.
 
Ytterligare en fråga är: Får du leda ut ditt vatten på gatan? troligtvis inte.
 
Snälla håll er till min fråga.
 
Jag svarade på din fråga hur du får till dräneringen. Okej?
 
Du får gärna utverka hur du svarade på huruvida det är okej att ha dräneringen ovanför bärlagret, förstod nog inte dig helt i den frågan.
Menar du på att det är "okej" att ha den ovanför bärlagret å att det inte påverkar muren ?
Jag är bara intresserat över hur det påverkar murens konstruktion att ha dräneringen ovanför bärlagret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.