Bowman
Efter att dräneringen efter mycket om och men är färdig så började jag ta i tu med återställningen idag.
Ganska snabbt gick det upp för mig att detta kommer bli ett sjukt långvarit jobb..

Jorden är bara massa sten små som stora, kör man in spaden i den hugger det bara till och man får med sig ett hekto smågrus och jord.

Vad i helsike gör man nu, trodde i bakhuvudet någonstans att det värsta var över nu?!
Mest tänker jag på slänterna runt dörren, vid trädgårdslangen på bilderna osv. Hur fixar jag dessa?!

Resten antar jag att man bara få köpa en lastbil med matjord och dumpa ut?
Inte med i planerna direkt..
Vad kostar det kalaset?

Det ser inte mycket ut för världen nu när jag tittar på bilderna, ej heller innan jag började hacka i skiten.. Men efter ett par timmar ser jag inte ens att jag åstadkommit något alls

Usch, dränera aldrig om ni inte nödvändigtvis måste...
 
  • bild (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för vita skivor på väggen?

Av dina bilder att döma så hade jag själv inte återfyllt med de där massorna.

När du ändå lagt ner ett så stort arbete är det väl bättre att återfylla med nya massor. Glöm inte markduk och dagvattenrör.
 
Bowman
Locke skrev:
Vad är det för vita skivor på väggen?

Av dina bilder att döma så hade jag själv inte återfyllt med de där massorna.

När du ändå lagt ner ett så stort arbete är det väl bättre att återfylla med nya massor. Glöm inte markduk och dagvattenrör.

Dom vita skivorna som sticker fram är pordrän med markduk på, det är lite finjustering kvar med lister på dom osv som inte är helt färdigt.

Vad menar du med markduk och dagvattenrör? Måste jag ha det under matjorden?
 
Då förstår jag konstruktionen. Surfar på mobilen så bilderna blev så små.

Min rekommendation är att du anskaffar nya massor alternativt sorterar bort all sten större än en knytnäve. Stora stenar riskerar att skada din skiva och fiberduk i samband med återfyllning samt när de rör på sig av tjälen.

Dagvattenrör är fint att lägga ner så att du får bort regnvatten från huset. Man vill inte ta det genom dräneringen.

Sen är min personliga åsikt att det är en mindre bra lösning att använda skivor typ Pordrän istället för isolering med dränerande återfyllnadsmassor. Har tänkt skriva en text om det här på forat men det är svårt att få tiden att räcka till.

Lycka till!
 
Bowman
Locke skrev:
Då förstår jag konstruktionen. Surfar på mobilen så bilderna blev så små.

Min rekommendation är att du anskaffar nya massor alternativt sorterar bort all sten större än en knytnäve. Stora stenar riskerar att skada din skiva och fiberduk i samband med återfyllning samt när de rör på sig av tjälen.

Dagvattenrör är fint att lägga ner så att du får bort regnvatten från huset. Man vill inte ta det genom dräneringen.

Sen är min personliga åsikt att det är en mindre bra lösning att använda skivor typ Pordrän istället för isolering med dränerande återfyllnadsmassor. Har tänkt skriva en text om det här på forat men det är svårt att få tiden att räcka till.

Lycka till!

Ja ok, Tack för dina svar.
Schakten är återfyllda, så tyvärr är det väl kört vad gäller stenarna.
Nu hänger det mest på att få ordning på tomten, det visuella.
Men det blir till att beställa massa jord då antar jag..
 
Gör färdigt dräneringsjobbet (plastlister etc). Ta dit en mindre grävare en dag som finplanerar med planeringsskopa, var med själv och hjälp till från marken. Ta bort större stenar som sticker upp. Beställ därefter ett par lass matjord med lastbil som har kran med god räckvidd.
 
...och en sak till - överdriv marklutningen från huset en aning eftersom det lägger sig efter ett tag.
 
Bowman
injonil skrev:
Gör färdigt dräneringsjobbet (plastlister etc). Ta dit en mindre grävare en dag som finplanerar med planeringsskopa, var med själv och hjälp till från marken. Ta bort större stenar som sticker upp. Beställ därefter ett par lass matjord med lastbil som har kran med god räckvidd.
Tack för tipsen.
Det är ju iofs en kostnadsfråga med, annars hade man ju inte brytt sig alls utan bara lejt in någon..
 
Bowman
Locke skrev:
...och en sak till - överdriv marklutningen från huset en aning eftersom det lägger sig efter ett tag.
Det skall jag tänka på.
Tack!
 
Från grovplanering till finplanerat är en del jobb att göra om det ska göras för hand. På några ställen ser det inte ut att ens vara grovplanerat. Vad står det i kontraktet?

Du får börja med att montera täcklister, tar längre tid än man tror med plugg och tätmassa. Slänten vid dörren t ex behöver stödmur om marklinjen ska följa skivan på väggen. Mindre ojämnheter på max en meter över större ytor kan man jämna ut genom att dra en lastad pall efter en trädgårdstraktor eller fyrhjuling.

Bäst resultat med att finplana med planeringsskopa och få rätt lutning 3 meter ut från huset. Jag finplanade själv med en 1,5 tonnare efter återfyllning. Multum med stora och små sten var det. De största lastade jag för hand en och en i skopan och de mindre krattade jag upp med kratta. Blev nog 10-talet högar med sten som på bilden, flera kbm. Sen blev resultatet som på andra bilden.

Man får sen räkna med att nivån på ett år kan sjunka 5-10 cm för varje meter schaktdjup särskilt om det inte var regelbundet paddat eller regelbundet tryckt med skopa när det återfylldes.

Jag behövde aldrig extra matjord eftersom jag höll isär massorna vid uppgrävningen. Om du beställer matjord på lastbil gissar jag på ca 200 kr kbm och ca 2000-3000 kr för frakt om du bor inom en timme från hämt. Men sedan ska det ut på tomten, med tex en bobcat eller budgetvarianten skyffel och skottkära.
 
  • DSC03581.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis kört ut 23 ton jord på tomten. Hyrde självlastande minidumper för att få ut det och sedan krattade jag. Jorden kostade dryga 6000 och dumpern ca 3000 för två dygn. Tog mig två dagar att köra och kratta och då är jag tjej (och vi är ju tyvärr svagare) och har ordentliga både rygg- och knäskador men med dumpern funkade det jättebra.
 
Bowman
Magnus Ladulås skrev:
Från grovplanering till finplanerat är en del jobb att göra om det ska göras för hand. På några ställen ser det inte ut att ens vara grovplanerat. Vad står det i kontraktet?

Du får börja med att montera täcklister, tar längre tid än man tror med plugg och tätmassa. Slänten vid dörren t ex behöver stödmur om marklinjen ska följa skivan på väggen. Mindre ojämnheter på max en meter över större ytor kan man jämna ut genom att dra en lastad pall efter en trädgårdstraktor eller fyrhjuling.

Bäst resultat med att finplana med planeringsskopa och få rätt lutning 3 meter ut från huset. Jag finplanade själv med en 1,5 tonnare efter återfyllning. Multum med stora och små sten var det. De största lastade jag för hand en och en i skopan och de mindre krattade jag upp med kratta. Blev nog 10-talet högar med sten som på bilden, flera kbm. Sen blev resultatet som på andra bilden.

Man får sen räkna med att nivån på ett år kan sjunka 5-10 cm för varje meter schaktdjup särskilt om det inte var regelbundet paddat eller regelbundet tryckt med skopa när det återfylldes.

Jag behövde aldrig extra matjord eftersom jag höll isär massorna vid uppgrävningen. Om du beställer matjord på lastbil gissar jag på ca 200 kr kbm och ca 2000-3000 kr för frakt om du bor inom en timme från hämt. Men sedan ska det ut på tomten, med tex en bobcat eller budgetvarianten skyffel och skottkära.
Tack så mycket för dina tips.
Det blir mer än man tror.
Jag har två stora L-stöds liknande grejer på tomten, så jag skall nog försöka få dit dom, så är ju det fixat i alla fall.

Tack!
 
Bowman
byggankan skrev:
Har precis kört ut 23 ton jord på tomten. Hyrde självlastande minidumper för att få ut det och sedan krattade jag. Jorden kostade dryga 6000 och dumpern ca 3000 för två dygn. Tog mig två dagar att köra och kratta och då är jag tjej (och vi är ju tyvärr svagare) och har ordentliga både rygg- och knäskador men med dumpern funkade det jättebra.

Oj jäklar.
Ja det går om man jobbar lite.
Har funderat på minidumper med. Speciellt för min baksida av huset där det ser värst ut.
 
  • Gilla
Hawkai
  • Laddar…
Får väl erkänna att min pensionerade mamma krattade ut de första 5 tonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.