Har ett hus från 74 som fick ny dränering 1998 (23 år sedan). Är osäker på om man då gjorde ny dränering runt hela huset eller bara på baksidan. Det framkommer inte av den informationen jag fått.
På baksidan kan jag se att det är dränerat eftersom jag kan se platonmattan. Men på framsidan är jag mer osäker.

Så min fråga är väl egentligen om man kan dränera halva huset och sen dränera resten om några år eller om man ska ta allt på en gång?

Framsidan är stenlagd med plattor och längs grunden ligger sten så kommer bli ett jäkla projekt att dränera eftersom då tillkommer kostnader för stenläggning och ny entréveranda (om man inte gräver under den). Därför är min tanke att ta det i olika omgångar för att inte kostnaden ska bli för stor vilket den nog blir om jag tar hela huset.
 
Kan inte svara på din fråga mer än att vårat hus från -74 fick en ny dränering vid -01 längs husets 3 av 4 väggar.

Antar att det inte kan vara några problem att komplettera dräneringen med ej utförda ytor i efterhand. Men är ju en stor risk att man gjort trädgården fin och måste förstöra den på nytt.
 
Rent ekonomiskt så är det bäst att ta allt på en gång och det finns även risker att dela upp det då man får vara noga att det inte blir bakfall eller kommer in skit i dräneringsrören m.m.
Sen är det möjligt och själv har jag tagit dränerar om i tre etapper.
Vi hade akuta problem men kunde inte göra allt på en gång pga. att inkommande vatten skulle flyttas m.m.
 
P-plats P-plats skrev:
Rent ekonomiskt så är det bäst att ta allt på en gång och det finns även risker att dela upp det då man får vara noga att det inte blir bakfall eller kommer in skit i dräneringsrören m.m.
Sen är det möjligt och själv har jag tagit dränerar om i tre etapper.
Vi hade akuta problem men kunde inte göra allt på en gång pga. att inkommande vatten skulle flyttas m.m.
Den stora anledningen till att jag velat dela upp det är pga kostnaden. Kan man dela upp det jobbet på två olika tidpunkter hade man inte fått så stort belopp på samma gång. Men jag tänker kanske fel
 
S Skogsrebellen skrev:
Den stora anledningen till att jag velat dela upp det är pga kostnaden. Kan man dela upp det jobbet på två olika tidpunkter hade man inte fått så stort belopp på samma gång. Men jag tänker kanske fel
Finns inget rätt eller fel uran man får ställa olika saker mot varandra.
Som jag ser det finns det vissa risker och der blir totalt dyrare MEN sen kan det finnas mångder av saker som gör att det bättre att ta det i omgångar.
Det är i alla fall helt klart möjligt att dela upp det i omgångar om man så önskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.