Hej hopp!

Till våren/sommaren kommer jag att hyra en minigrävare och göra om lite på baksidan av huset av två anledningar.

Nr 1. är att vi har skogen alldeles intill huset (från hus till skogens början är det ~3-4 meter) och jag noterade att dom mindre björkarnas(dryga 3 meter höga) röttrer börjat leta sig fram till huset. Nu i sommar har det skjutits björkskott intill grunden och på endel ställen tror jag att t.o.m att dom små rötterna letat sig in under.
Det finns även en stor tall som har grövre ytliga rötter som också går mot huset. Jag ser att grannar har anlitat en kille som kapat ner deras tallar och granar så jag tänkte även slå han en signal för att plocka bort tallen.

Min tanke med minigrävare är att slita upp björkarna och gräva upp runt tallen för att kunna tigersåga och frilägga den från rötterna och dra upp den också samt gräva bort samtliga rötter som går mot huset. Jag har grävt lite för hand men det tar stopp med alla smårötter och den superpackade jorden är inte nådig.

Nr 2. I ekonomidelen kommer ett badrum ta form med b.la bastu. Det finns en dörr ut i ekonomidelen till baksidan. I andra ändan av huset finns det en altandörr som går ut till vad som är i dag en insynsskyddad "altan" som som består av tråkiga och trötta plattor. Tanken är att bygga en gång i trall ut från ekonomidelen fram till en stor altan (som blir där plattorna ligger idag) där man kan sitta och ljuga och dricka öl i pauserna i bastubadandet.

Efter att ha grubblat lite slog tanken mig att när jag ändå gräver upp allt kanske man skulle passa på att slänga ner dränering och dagvattenrör. Så vitt jag vet finns det inga idag. Idag har vi endast stuprör med utkastare och inga spår efter spolbrunnar. Våran tomt ligger högst i kvarteret och sluttar på 3 sidor och är plan mot baksidan mot skogen. Tomten är dryga 2 meter högre än grannarnas tomter och 4-5 meter ner till vägen som jag räknar som "ground zero" då restrerande villor ligger på den nivån.

Nu har jag frågor angående utförande av dränering och dagvatten. Min tanke är att dra dräneringsslangen från vänster kortsida, runt efter hela baksidan och sen längst nästa kortsida. Är det dumt/verkningslöst om jag inte går runt hela huset? Framsidan sluttar ju som sagt ganska brant ner mot vägen. Framsidan består av en asfalterad uppfart(hela ekonomidelen) och själva huskroppen är det 2/3 altan. Vore trist att behöva gräva upp allt det och kapa ner altan.
Vart kan jag avsluta dräneringslangen? Jag har pratat med kommunen och det var inte tillåtet att koppla det mot det kommunala. Kan jag fortsätta med dräneringsslangen till en stenkista(en köpes)? Andra alternativ? Hade helst velat undvika och gräva en brunn om det går för då måste man väl ner en bra bit? Hur långt ska det vara mellan spolbrunnarna? Räcker det med en vid varje husknut?

Som jag förstått efter att ha läst otaliga trådar här på forumet ska dräneringsslangens topp vara 30cm under underkant för husets platta? Är 30 optimalt eller ett bra djup bara? Blir den effektivare om man gräver djupare? Kan den läggas högre?
Kan man gräva fållan eller vad man kallar det en liten bit ifrån grunden(typ 50cm) istället för kloss mot? Känns som det är mindre risk för sättningar då? Bifogad bild på en dränering är att dom går med makadam ända upp till färdig nivå men som jag förstått det går makadam inte att packa nått vidare bra, kvarstår risken efter dränering för sättningar? Huset är från -76 och dom kan ju ha använt sand under grunden och då känns det som att jorden mot huset idag stabiliserar?

Dagvattnet tänkte jag dra från på norrsidans stuprör och sedan ansluta den till en stenkista. Framsidans utkastare har påkopplade markrör på utkastarna som är nergrävda och som sticker ut och slutar i första nivåändringen som är ungefär 2 meter från huset (se min fula paintbild, den gråa linjen är stuprör+markrör). Det vattnet rinner ut och ner efter gräsmattan vid spöregn och så småningom ut på vägen vid ihållande regn. Samma på andra sidan. Tycker ni att jag ska ansluta dom 2 också till dagvattenledningen? Lättast om det rekommenderas att göras om är att fortsätta med markröret längre ner mot vägen? Vid ekonomidelen rinner det rätt ut på uppfarten som sluttar ganska brant mot vägen och ner i brunnen på gatan. Den vill jag hemskt gärna inte göra nått med då det som sagt är asfalterat där.

När sen jorden ska tillbaka räcker det att packa den med minigrävarens skopa eller ska man hyra en padda också?

Tack på förhand

hus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dränering.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har goda råd/erfarenheter att dela med sig av till en vilsen själ? :)
 
Kapa björkarna i markhöjd, pensla med roundup eller borra in ekopluggar istället. Då är de och hela rotsystemet ett minne blott om några månader. Jag tror du tar i vad gäller dräneringen, du har en platta, du har ingen källare, du har inget fuktproblem inomhus(?).

Avled takvattnet en bit och var glad :)
 
Äntligen någon som svarar :)

Minigrävare kommer jag oavsett alternativ hyra för att gräva upp hål för fundament till landgången & altanen. Marken är verkligen superhård och vart du än stoppar spaden i backen träffar du rötter. Det är verkligen skogsmark eller vad man kallar det, inge gräs eller så utan mossa. När jag ändå gräver så känns det absolut bästa att gräva upp och rensa bort samtliga rötter och slita bort björkarna? Det estetiska spelar ingen roll, är inte speciellt vackert nu heller :)

Dräneringsrör, markrör, duk, stenkistor och lite mer makadam är inga jätte pengar. Kan inte tänka mig att det är speciellt stort jobb heller då jag inte behöver gräva nå vidare djupt. Eller tycker ni jag är helt ute och seglar?

Finns det andra kunniga som bär på svar på resterande frågor angående dräneringen och dagvattnet?
 
Om huset är från -76 och inga problem med fukt ännu visat sig, så varför åtgärda ett problem som inte finns?

Om du inte har några dräneringsrör så är du lycklig. Då kan inte rötter ställa till något. Har du dräneringsrör så så har du problem med all växtlighet som inte är gräs inom 5-10 m från huset. Dvs ett elände, huset måste stå mysigt inbäddat i grönska på samma sätt som en glasskål med en akvariefisk på stora torget...

Om det prompt ska vara någon dränering så bör det vara modell nergrävd kullerstensås, dvs ett krondike igenfyllt med kullersten. Då kan det växa nästan hur mycket rötter som helst genom decennierna utan att dräneringen påverkas.
 
AnneFi
Björkar suger väl hur mycket vatten som helst? Svårt att veta hur det kommer att ändras efter att träden är borta.
 
Jag ser det inte riktigt som att jag åtgärdar ett problem som inte finns då jag hur som haver kommer ta hit en grävare för altanen och gångbryggan. Jag ser det istället som en förebyggande åtgärd för framtiden. Det är inte direkt några stora pengar det handlar om i material. Blir ju betydligt dyrare och mycket jobb om man i framtiden behöver just dränera då man måste montera bort altanen/gångbryggan och sen ta dit en grävare i änkomt för ändamålet.

Vad blir skillnaden med att använda kullersten gemfört med makadam?
Gäller samma principer som vid en vanlig dränering? Tänker på markduk m.m?

Finns det någon förebyggande åtgärd för att hindra rötter från skogen att växa till dräneringen? Kan man gräva djupare vid skogskanten och gräva ner plåtark? Jag har tillgång till ett gäng med durkplåtsskivor 2000x1000.
 
Bumpar tråden lite...
 
Kolla först om det inte finns dränering. Vanligt att det ligger dräneringsslang utan spolbrunn. Du har inte tillgång till ngn VA-ritning?
 
"Vad blir skillnaden med att använda kullersten gemfört med makadam?
Gäller samma principer som vid en vanlig dränering? Tänker på markduk m.m?"

Det fungerar säkert också med makadam. Är bara större hålrum mellan stenarna med klappersten.
I princip som vid vanlig dränering, fast utan dränrör, och med större volym av sten/dike. Det är ju stenlagret som ska transportera vattnet, typ som i en rullstensås. Ju större volym sten/dike, desto bättre flödeskapacitet samt att det står sig bättre över tid. Dvs man tar höjd för att jord och lera samt rötter kan tränga in och proppa igen. Ju större "kanal" desto längre tid innan det blir stopp. Med markduk så fördröjer man ytterligare den processen.

"Finns det någon förebyggande åtgärd för att hindra rötter från skogen att växa till dräneringen? Kan man gräva djupare vid skogskanten och gräva ner plåtark? Jag har tillgång till ett gäng med durkplåtsskivor 2000x1000."

Det kan säkert dämpa rotinträngning, men rötter har en fenomenal förmåga att ta sig in/igenom/runt det mesta med tiden. Finns det springor mellan plåtarna så hittar de dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.