Hej.
Planerar dränera våran Torpargrund till sommaren..

Har lite funderingar runt Rören till er som kan..
Ska dra rör och leda bort vattnet från stuprören då detta inte finns idag..
Visst bör de funka med detta dräneringsrör för detta som bilden nedan?
Då får jag även bort mer vatten från marken än bara stuprören eller har jag fel?
draneringsror-11097-peh-110x4000mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



eller ska man använda sig av markrör/avloppsrör
markror-pvc-blyfri-t8-110x6m.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och eftersom jag ska dra nytt Avlopp in till huset då jag endå gräver och det är gammalt.
Visst ska de vara ett Markrör PVC blyfri T8 med (styvhetsklassen SN8)

Jag vill bara vara 100% säker innan jag sätter igång och håller på att kolla runt lite hos olika återförsäljare på vad man kan spara på köpa hos dem. så man vill ju försöka räkna ut så man får nästan exakt de man behöver..


All hjälp angående detta uppskattas verkligen..

Trevlig helg.
 
Dräneringsrören för sig och stuprören till täta PVC rör.
 
Och sen koppla ihop dränering med pvc mot utkastet?
 
Vad har du för markförhållanden och hur ska du ta hand om vattnet?
Har du stående vatten i torpargrunden idag, eller det är mest en säkring "för att"?
 
corre skrev:
Vad har du för markförhållanden och hur ska du ta hand om vattnet?
Har du stående vatten i torpargrunden idag, eller det är mest en säkring "för att"?
Markförhållande...
Rätt bra. Lutar bra...hela gården är i en backe typ så de lutat lite uppifrån och ner om man säger.

Jag ska gräva upp och isolera husgrunder och tänkte då passa på att stoppa ner rör för att leda bort regnvatten. Idag har jag bara utkast på sruprören.

Jag har inga problem idag med vatten runt huset. Men leda bort när man enda gräver upp är ju inte fel.
 
Redigerat:
Då behöver du väl inte dränera, ända tillskjutande fukten kommer från takavvattningen. Den löser du med oranga markrör i mark.
Du kan ju gräva en provgrop när du ändå är farten, 1m djup typ och se om det kommer grundvatten. Men det låter rätt osannolikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.