Hej!

Har ett hus som är byggt 1938 som det var puts på från början.
1980 gjorde dem en del renovering på huset även då förnyade dem fasaden med mexitegel utanpå putsen och gjorde även då en liten utbyggnad så hallen blev något större och fick in en toa, breddade ca 50 cm och förlängde med ca 2 meter.
Min tanke var att jag skulle dränera själv men varit lite osäker på hur dem gjort med fasaden och utbyggnaden.
Tänkte att jag handgräver ner till plattan och kollar djup m.m så man bara kan beställa hem allt material man behöver, men har upptäckt problem känns det som.

Problem 1?
När jag kommer ner ca 50 cm upptäcker jag en kant in på ca 15 cm in till original grunden som då fortsätter ca 70 cm ner till sulan.
Kanten in på 15 cm är samma mått som det är på på nya fasaden (isolering och tegel). Det visar sig att när dem satte mexitegel -80 grävde dem ner 50 cm och ställde nya fasaden direkt på sanden, (kan ju såklart fäst den på något sätt som jag ej ser).
Vågar man gräva bort en sida i taget och dränera eller finns det rasrisk?
Vad göra?

Problem 2!

När jag gräver ner ca 40 cm vid utbygget (hallen + toa) så visar det sig att hela denna nya utbyggnaden står på sandbädden ingen sula eller något, endast lecablock direkt på sanden.
Vad göra?

Ner till grundsulan är det ca 130 och den är ca 20 cm tjock. Utstick på sulan är ca 5 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.