E
Hej!
Jag undrar hur man går till väga för att dränera ett hus med källare och en tillbyggnad, som har krypgrund. En del av källarväggen ligger ju under krypgrunden. Hur kommer man åt att gräva där? Och finns det inte risk att man underminerar krypgrunden?
 
E
Ingen?
 
Hej!

Tänkte precis starta en liknande tråd här, vi får hjälpas åt att hitta info om detta :)
Jag har också en krypgrund där en källare finns (se bild). Min tanke är att dränera källardelen med Isodrän eller Optidrain och krypgrundsdelen med vanlig platonmatta, har dock ej fått bekräftat om man kan göra så? Verkar råda många delade meningar om detta...Dräneringsrören blir nog Ess-Drän omslutet av makadam och fiberduk, lika bra att göra det riktigt från början.

Jag undrar också om undermineringsriskerna? Det är lergjord hela vägen där jag bor. Jag har köpt en minigrävare och har grävt cirka 5 löpmeter i dag. Jag har grävt ned till sulan men det samlas mycket vatten (ca 20-30cm ovanför sulan) och funderar på hur man avleder detta vatten på bästa sätt, har köpt en dräneringspump och funderar på om jag ska gräva ned en ansamling en bit från huset med en större hink och pumpa ur vattnet till diket vid vägen.

Om du nu inte redan sett detta så kan jag annars rekommendera att ta en titt på Byggmax film om dränering! Länk här: http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx

MVH

Lulle
 
  • Husgrunden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
filmen som byggmax har visar många fel ,så gå inte efter den
 
Ja står inför samma projekt, dränering av hus med källare och krypgrund.
För att göra det hela lite mer spännande lär det grävas under farstun som står på plint, samt riva trallen på altanen men spara taket över den. :)

Jag kommer till 99.9% att leja bort arbetet, kommer förhoppningsvis en och kollar på jobbet imorrn eller fredag.
 
Väcker denna gamla tråd. Är det någon som vet vart man kan köpa Ess-drän? Har letat över halva internet utan framgång. Ringer tillverkaren imorgon om inte annat. // Jonas
 
Första träffen på en googling säger Beijer..
 
Har pratat med den lokala Beijer. Ej kvar i sortimentet enligt säljaren....
 
U
Istället för att starta en ny tråd så skriver jag här och försöker väcka denna till liv.

Ritning av husets entréplan med områden med torpagrund inringade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummen som är inringat i rött har torpagrund. Resterande har källare. Huset är från 1850-talet så är väldigt orolig för sättningar och har inte ekonomin att leja bort detta utan kommer själv va tvungen att hyra en grävare (jag kan köra maskin se det är lugnt)
Huset är ett timmerhus med reveterad fasad.

Jag har tänkt köra med isodrän runt källare men hur gör man i övergången mellan torpagrund och källare, främst vid köket, bäst?
Vill ju gå tillräckligt djupt att inte få upp underkommande fukt i källaren, så det går vara där nere, och samtidigt inte underminera mark vid torpagrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.