Morrn!

Skapade just ett konto då jag nu har liknande problem och gärna vill bolla lite idéer.
schmer2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har bilat/kilat och snigamitat ur källarummet förra året då jag upptäckte fukt och är nu i fas med att ta tag i utsidan.

Jag har putshus och grunden står "delvis" på berg. jag upptäckte när jag rev ut källaren att man har staplat sten/skärvor mot berget och sedan gjutit en mindre sula som man har murat efter. Problemet jag hade var att vattnet letade sig in i sprickor och slag och olyckligtvis så går de tvärs emot huset vilket gjorde att det samlades större pölar under plattan som sedan letade sig upp och in i huset.
jag har schaktat bort ungefär 20 m3 hitills och är snart i fas med att hitta en lösning mot putsen på utsidan.
Tanken jag har är att skyffla bort all jord ned till berget och sedan gjuta en sula längs med hela kåken.
Sen tänkte jag fräsa/skära en ränna längs ned berget och kåken för att leda bort det värsta.

Det jag undrar över är huruvida min gjutning ska gå till. jag vill ju gjuta fast skärvorna och stenen som bär konstruktionen. Man kanske man bygga en form och gjuta längs med, sedan lägger jag platon/något utanpå klacken?

Det bör tilläggas att jag kommer att schakta bort _allt_ material på den sidan kåken så jag får ju ingen makadambägg eller dylikt. Stuprören kopplar jag nog bara slang på och leder bort från kåken.
 
Jag har liknande med altan ovanför ett berg som sluttar in under huset. Dock nybyggt med rejält makadamhöjd på svagt sluttande silt så jag är inte orolig för fuktskador. Men jag håller på att ordna kallförråd under altanen, min lösning blev:
A) plasttak under trallen med hängränna. Hade jag gjort om altanen idag hade jag lagt altanen på ett papptak, hellre än som nu stolpar. Då hade det gått att göra förrådet helt tätt om man ville.
B) där plasttaket slutar på berget, gjutit (vanlig finbetong) fast lecastenar i en lång rad längs med berget. Gjorde en ränna längs kanten. Leder bort vattnet till en dräneringsslang via ett enkelt sandfång. Rännan blev 99% tätt, och jag räknar med att vintern sakta men säkert försämrar betongens täthet.
C) strukit kallasfalt med primer på finbetongen. Nu efter någon vecka funkar det jättebra och rännan är hel-tätt. Är lite nyfiken på om det kommer att hålla över tid :)
 
Åfan, ja det blir något liknande för mig när jag fortsätter med altanen runt på framsidan.

Jag är dock mest fundersam hur jag ska göra gjutningen mot grunden. Ifall jag ska ta bort den befintliga plantonmattan och helt enkelt beställa rännbil och fylla hela "graven" längs med grunden för att sedan försöka leda bort vattnet.
Grejen är den att jag helst vill få tag i alla stenar och skärvor i grunden vilket underlättar om jag tar bort mattan men då har jag heller ingen direkt spärr emot grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.