Ja som ni ser i rubriken så undrar jag lite hur man egentligen gör för att dränera ett hus ordentligt när det består av flera olika tillbyggnader där en del källare, en del har torpargrund samt en del betong platta?

Källaren är unken och fuktig och det kommer upp vatten ur golvet ser det ut som på ett ställe där det bildas en pöl, väggarna är blöta ungefär en halvmeter upp från golvet. I halva källaren har golvet grävts ut och sänkts ungefär 20cm, där ligger klinkers och det är inte fuktigt alls på det golvet.

Den andra halvan av källaren är dock inte utgrävd, har ett litet hål i den plattan och marken där under är väldigt blöt har jag känt.

Jag vet hur jag ska dränera källaren så den har jag inga funderingar på men jag kommer bara åt två av väggarna tyvärr, den andra är under utbyggnaden av betong och den andra är under torpargrunden.

Ska väl nämnas att den sidan mot torpargrunden inte har några fukt genomslag alls förövrigt.

Borde jag gräva under källarnivån runt hela huset och dränera på den nivån? Om jag gör så, hur går jag till väga för att vattnet inte bara ska rinna rakt över min dränering och under betong plattan och torpargrunden? Fylla upp med makadam typ hela vägen upp?

Hmm, jag skriver nog ganska luddigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar och kan ge lite tips. Om det behövs kan jag göra en lite ritning i paint på hur jag tänkt och hur huset ser ut.


Tack på förhand.
 
Du kan ju rita en enkel plan så att man förstår hur det ser ut. Rita in dagvattenbrunn, stuprör och annat så blir det lättare att komma med tips.

Man brukar lägga dränering längs med husets yttre begränsningslinjer. När det är tillbyggt på det där viset du beskriver får man vara extra försiktig när man gräver så att man inte underminerar marken.
 
Här kommer en liten "ritning", dom små runda ringarna är stuprör och jag har märkt ut vilka som inte är anslutna till dagvatten systemet. Jag har ingen aning om hur dräneringen ser ut sen innan, har köpt huset för nåt år sedan, vet bara att den inte fungerar.

Den stora svarta pluppen uppe till höger är en brunn. Tydligen är kommunens avlopp högre än källarens nivå så i brunnen hänger det en pump som skickar vidare vattnet ut.

Förövrigt sluttar hela tomten mot där brunnen är.

Hus.png
 
Ingen som har några tips? Glömde nämna att längs med kortsidan på källaren finns där en källartrappa av betong, i botten finns det ett avlopp men vart själva rören går vet jag inte. Ser inte ut att ansluta till brunnen dock.

Min egen tanke på hur jag ska lösa är som så här.

Gräver ner till under källarens djup runt hela huset, lägger rör osv och sen fyller ett tunt skikt med makadam hela vägen upp. Kanske 20cm brett.

På bilden är det svarta då makadam, det gula är dräneringsrör. Ljus grå betong plattan, mörkgrå källarvägg, och brunt är jord.

Namnlsb.png
 
den där brunnen - är det både dräneringsrör och avvattning från taket som går i samma brunn??? Då kanske bevattnar du din källare med vatten som kommer från taket varje gång det regnar? Hur djup är brunnen? Når den under källarens golv? Hur högt stor vatten i brunnen när det regnar? Höjs vattennivå över källargolv så står ju regnvatten inne i dina dränrör runt huset innan det hinner pumpas ut ....
Innan du börjar gräva får du finna ut varför det inte fungerar idag. Inget roligt om du lägger så mycket jobb och får ingen förbättring.
En dränering ska i stort sätt ta hand om grundvatten om nivå är högt eller höjs visa tider på året. Regnvatten från stuprör ska ledas separat till kommunalt avlopp eller stenkista på tomten. Båda rörsystem bör vara separerade ifrån varandra för att inte störa varandra.
När huset står på en platta eller torpargrund kan det kvitta för grundvattennivå brukar inte ligga så högt när man bygger på ytan men när det finns källare så blir det fel att sammankoppla det hela.
det var vad jag tror ....
gaia
 
Brunnen ligger under källarnivå,skulle säga att vattennivån just nu ligger ca 40cm underkällaren. jag kan se ett par dräneringsrör som mynnar ut i brunnen samt ett avloppsrör som kommer från källartrappan. Det röret fungerar fint i alla fall.

Vet inte hur högt vattnet står när det regnar men ska hålla koll på det. Med tanke på vädret så lär det kommer ett par chanser snart för att mäta vattnet.

Ska ringa den förre ägaren under dagen och fråga hur det hela är uppbyggt.. Tack för hjälpen så långt
 
Glömde skriva att stuprören inte ansluter till brunnen. Förövrigt ligger det en pöl vid kortsidan av källarväggen just nu, det är samma ställe som alltid och jag känner att den uppstår när det har regnat friskt.
 
Ekkan skrev:
Glömde skriva att stuprören inte ansluter till brunnen. Förövrigt ligger det en pöl vid kortsidan av källarväggen just nu, det är samma ställe som alltid och jag känner att den uppstår när det har regnat friskt.
stuprören kanske leder ingenstans dvs är bara nergrävda till små "stenkistor" som har tappat "sväljvolym"? är dina fuktproblem i källare på samma sida som vattenpöl? Då verkar marken på det ställe bra mätad av vatten som sjunker undan för långsamt och trycker mot väggen innan det når dränering? Hoppas du hittar ett enkelt sätt att lösa problem och slipper gräva runt hela huset.
No ja, håll ett öga på din brunn och pump så finner du nog vad felet ligger
lycka till!
gaia
 
Ja det kan absolut vara så att dom bara är anslutna till kistor, ja det är samma sida som pölen ligger på. Men det ligger ingen stenkista på den sidan, det är jag helt säker på med tanke på var stuprören går ner. Däremot är det ett stuprör där som inte är anslutet till något. Ska förflytta utloppet på det röret och se om det påverkar fukten.

Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.