Jag har fått en offert och ville bara kolla om det låter rimligt.

den ser ut så här:

"Etableringskostnad för grävmaskin till arbetsplatsen
Uppgrävning vid huset cirka 30 löpmeter
rengöring av vär från lera och schakt
menbranskydd på sockel och 20cm upp på väggen
nya dräneringsrör till befintlig brunn vid huset
Jackodränskivor 70mm på väggen
fiberduk mellan schakt massor och skivorna
en plastskena överkant
igengrävning och grovplanering av befintliga schaktmassor

överblivna schaktmassor transporteras till närtipp med lastbil
- och grävmaskintjå¨nst uppskattat pris ca 5000kr

Bortgrävning av sten över 600kg eller borttagning ingår ej i offerten

93000kr inkl. moms

Dagvatten anslutning vid tomtgräns:
om vi ska gräva för ny dagvattens service till kommunal anslutningspunkt vid gatan måste det diskuteras innan påbörjat arbete."

Vi är totala noviser när det gäller detta.
Vi vet att arbetet måste göras och att det skulle gå på kring hundra tusen.
är det några frågor vi måste ställa som vi inte tänkt på?
är jackodrän ett bra material. alla andra jag pratat med har rekommenderat isodrän...

Det gäller ett flerfamiljshus fran 1929 i sutterräng.

tacksam för svar

Åsa
 
Hej Åsa,
jag tycker nog att det låter lite dyrt. Har hört summor kring 1500-2000 kr/lpm för dränering, men då vet jag iofs in om allt det du radar upp ingår. (se t.ex. http://www.markarbetarna.se/prislista/priser.htm eller sök efter dränering på Blocket).
När det handlar om den storleken på kostnad så kan det väl vara värt att ta in offerter från fler än 1 företag för att ha lite att jämföra med.

Jag dränerade om våran kåk i somras (grävde + isolerade + återfyllde själv) och valde då att använda Isodrän. Har förstått att Isodrän/jackdrän/pordrän har liknande egenskaper, men efter en högst ovetenskaplig jämförelse så fastnade jag emr för Isodrän, kändes helt enkelt bättre.
 
Låter lite dyrt tycker även jag.. lite stockholms pris över det där.
70mm är lite i underkant tycker jag..
Jag själv kommer att köra med 100mm skivor.

Ta in flera offerter..
 
Vi gjorde just det jobbet, det var samma offert med två undantag, bortforsling av överblivna massor ingick i priset hos oss, samt att dagvattenbrunn fanns (men skulle bytas) så de behövde inte gå ut till tomtgräns för att koppla på. Vårt pris var 2000 kr/längdmeter hus. Vårt grävdjup var ca 150 cm. De hade grävt upp allt innan helgen. Under helgen vräkte regnet ner och orsakade lerskred ner i den nyss uppgrävda "vallgraven". På måndagen stod de och skottade upp leran för hand igen (grävmaskinen kom inte längre åt pga jordhögar), kostade inte ett öre extra....

Totalt för oss gick det på 70 000 då vi inte kunde dränera på ena kortsidan pga garage på platta där. Vi bor också i östergötland förresten.
 
Tack för all input.
Vi har försökt att få ut fler firmor men de flesta är uppbokade till långt fram på våren.
Ylven- vad heter fiman ni använde och har ni ett nummer?

Åsa x
 
Firman vi anlitade (och varmt kan rekommendera) heter Berggårdens grävtjänst och återfinns bla här: http://www.berggardens.se/

Är det avgörande att ni får gjort dräneringen nu? Det brukar finnas mycket nog att göra när man nyss har köpt hus.
 
Tack
Berggårdens g. ska komma och titta på det i morgon och vi har insett att det kommer att få vänta en stund.
Tack för hjälpen!
 
Snåla inte på fyllnadsmassorna när ni ändå kostar på en dränering om det inte är väldigt fina massor som redan finns runt huset.
Jag skulle ALDRIG fylla tillbaka lera och sprängsten mot en nydränerad grund, oavsett vad tillverkarna av grundisloreingsmaterialet påstår. Lägg hellre till 20.000 och få en fyllning som gör av med fukten ordentligt.
 
Glöm inte möjligheten att göra det själv. Slitigt men väl värt pengarna om man har tid och ork.

Så här blev det för mig:

Entreprenader:
Urgrävning och återfyllnad -> 8.000 SEK + moms
Nya massor. Blev bara singel då det var mest grus runt huset som gick att återanvända. 9 ton hemkört. -> 1.600 SEK

Material:
Byggmax Platon -> 1.800 SEK
Membran (3 paket a 700) -> 2,100 SEK
Isolering (100mm 35m2 extrapris på Krauta) -> 3.900 SEK
Dräneringsrör med blandade böjar, spolrör mm -> 1,500 SEK
Avloppsrör (hängrännor) inkl böjar -> 1,500 SEK
Fiberduk -> 1,500 SEK (fick en haöv rulle över)
Övrigt (Spik, tejp, lister mm) -> 1,000 SEK

Egen tid:
svårt att säga. Kanske en arbetsvecka 40-60h?

Totalt under 25,000 + egen tid.

Jag valde att köra själv när jag fick offerter på 70,000 - 110,000 SEK
 
Håller precis på att göra ett sådant arbete själv. Det är 25 x 1.5 meter vägg att isolera och jag begärde in två offerter. Den ena firman ville ha 55 000 kr inkl allt material och bortforsling av överblivna massor. Den andra firman skulle ha 1800 kr per löpmeter inkl material. Pratade aldrig om bortforsling av schaktmassor.

Båda firmorna använde sig av jackodrän, vilket jag blivit varnad av flera att inte använda. Tydligen är det en billigare variant av isodrän som inte alls är lika bra. Två av källorna är försäljare av byggmaterial. Båda sålde både isodrän och jackodrän (och sundolitt), men sa att skillnaden var enorm. De kanske hade bra marginaler på isodrän, men det känns som prisskillnaden i sammanhanget var för liten för att chansa.

En annan kille jag pratade med hade fått gräva upp runt ett hus redan ett år efter att jackodränet var "monterat". Nu vet inte jag om han hade gjort på rätt sätt när han satte dit skivorna, men det var ändå ytterligare ett anledning till att jag valde isodrän. Jag har alltså inget belägg för att isodrän skulle vara bättre än jackodrän, mer än vad du själv skrev om att de flesta säger att det är bättre.

Minst 10 cm ska skivorna vara enligt isodrän.

Sammanfattning:
Det låter dyrt.
Kolla upp om inte skivorna borde vara tjockare.
Sen är det väl mer osäkert om man ska välja isodrän eller jackodrän, själv valde jag isodrän av samma anledning som någon ovan skrev, det kändes bättre.
 
Hallå där

Vad hette firman som gav er den dyra (låter dyrt tycker jag) offerten?
 
Tack för all hjälp i ämnet.
Jag har tagit in en till offert och fått precis samma pris nu. Den första firman hette Bergs Mark och den andra Berggårdens grävtjänst. Båda vill använda Jackodrän.
Vi väntar nu på en offert från en tredje firma.
Åsa x
 
Vi kör på CN:s gräv (efter rekommendation och offert), de gräver där hemma just nu faktiskt... De använder också Jackodrän. Fast pris 1875/lpm (har haft samma pris i flera år) och bortforsling av överblivna schaktmassor ingår. Än så länge har de varit väldigt bra att göra med.

Kan förstås inte rekommendera dem ännu eftersom de inte är färdiga, men jag får väl återkomma.
 
Okej tack för ditt svar. Några fler som har haft CN:s Gräv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.