Jag hatar fukt. Jag gillar inte att bada och duschar bara när det behövs. Eller inte riktigt kanske ..

Däremot är jag livrädd för fukt och vatten i huset på fel ställen. Vill därför fuktsäkra med livrem och hängslen. Vi har precis dränerat om vår sutterängvilla och kommer att gjuta nya golv i två av rummen på nedanvåningen. Då kommer det att bli isolera platta med isodrän.

Men nu har jag funderat lite till. Eftersom vårt hus står precis mot berg förmodar jag att allt vatten som går ner till dräneringsrören går via jordmassan mellan berg och huskropp. Hur skulle det vara om man fångade upp vätan direkt uppe vid ytan? Vi kommer ändå att bygga en altan mellan berget och huset, så några rör lär aldrig synas.

Titta på min skiss nedan! Vad tror ni? Skulle detta inte vara ett bra sätt att leda bort allt regnvatten från huset? Och ja, skissa och rita har aldrig varit min starka sida .. ;)

skissDranering.jpg


Som ni ser finns det lite vatten att fånga upp .. ;)
IMG_0599.JPG

Tips? För och nackdelar?
 
Jag tror på ide´n men blir fundersam på åldringsplasten. Den fukten som "avdunstar", var hamnar den?
 
Var lite där jag fastnade med. Men tänkte inte dra plasten hela vägen upp mot huset. Tänkte nog lämna 10 cm för att den ska kunna andas .. Räcker? Räcker inte?
 
Istället för plast kan du kanske använda diffusionsöppen duk? Dvs vattentät neråt men andas uppåt. Beroende på hur mycket du behöver lägga ut såklart, kan ju blir ett par kronor annars
 
MMR skrev:
Istället för plast kan du kanske använda diffusionsöppen duk? Dvs vattentät neråt men andas uppåt. Beroende på hur mycket du behöver lägga ut såklart, kan ju blir ett par kronor annars
Låter intressant!
Var hittar jag en sådan? Hittar bara vanliga fiberdukar...
 
Hur långt har du ditt ditt berg dvs hur brett är det mellan huset och där berget går i dagen? Av dömma av din bild ser det inte ut att vara mer än någon meter. Frånsett ditt förslag på plats är väl annars den lösningen du skissar ungefär enligt skolboken med tillskott av ytvatten pga sluttningar mot huset.
 
En rätt utförd dränering på huset, dubbla dränrör och kanske dubbla isodrän (2x100), alternativt optidrain då med den fuktspärrande duken borde väl kunna ta hand om vattnet, tror du inte det? Eller kommer det så mycket att du känner dig tvungen att dika ur uppe vid bergfoten
 
Största vattenföringen kan vara just i gränsen mellan berg och jord så den övre dräneringen skulle jag lägga nära berget och slutta marken kraftigt från huset (då det ändå ska bli en altan över alltihopa)

Protte
 
Tack för era tankar och idéer!!

Vi har cirka 1.5 m till 2 m till berget. Och dräneringen mot huset är redan gjord enligt ritning och isodräns egna rekomendationer.

Den duk med diffusionsspärr på ena hållet är en lösning om än något dyr.
Jag är just nu inne på att limma en gummimatta mot berget för att sedan leda vätan ner i ett dräneringsrör. Och åldersbeständigplast tänkte jag använda på nästa hela ytan förutom att jag lämnar 20-30 cm mot huset för andningens skull.

Frågan är om det kanske skulle räcka att göra ett fall från huset och från berget i leran mot ett dräneringsrör? Som det ser ut idag verkar nästan all väta lägga sig uppe på ytan . tror inte det är mycket som sjunker undan ..

Fler tankar och idéer är mycket välkomna!

Så här ser det ut just nu efter 3 dagars ihållande regn. Har kommit cirka 40 mm .....
IMG_0600.JPG
 
Okej. Har varit ute och grävt en del nu. Inte helt enkelt när det är ett riktigt gyttjehål där ute ...

Just nu ser det ut som nedan. Och visst hjälper det med att bygga ett dike. Men frågan är hur jag gör nu? Markduk och sedan en vassa dräneringsrör kors och tvärs som alla leder vätan mot huvuddiket i mitten?

IMG_0602.JPG
 
Du har inte funderat på att gräva bort allt, bygga en trall med förråd under och gjuta en platta med avrinning. Som det ser ut idag kan knappast va bra hur mycket du än tätar och dränerar.
 
grävaren skrev:
Jag tror på ide´n men blir fundersam på åldringsplasten. Den fukten som "avdunstar", var hamnar den?
Hur menar du nu? Fukt inifrån som avdunstar ut till marken med fuktmättad luft? Det händer inte.

paddeman:
Jag tycker inte att något av dina förslag är särskilt bra. Om Du har bestämt Dig för att använda Pordrän/Isodrän - skicka bilderna till deras tekniska rådgivning och låt dem hjälpa Dig - samt ta ansvaret!
 
Vi har nu fixat och trixat en massa! Som ni själv sagt är det inte bra att försluta med plast. Så den skippade vi. Vad vi däremot gjorde var att gräva ett fall bort från huset med dräneringsrör som sedan anslöts till dagvattnet. Då det även kom en rejäl skur idag fick vi kvitto på att det funkar! Det mesta vattnet rann bort från ytan.

Vi har också noterat att det rinner inte mycket vatten ner från berget mot huset. Är bara ca 1.5 meter naket berg. Sen är det jordmassor ovanför och under. Min tanke var annars att använda en liknande duk som används vid dammbyggen och limma fast denna i berget i ett fräst spår. Men anser nog nu att det skulle bli väldigt mycket overkill.

Dräneringen med isodrän är gjord av aukt firma. Det jag gör nu är bara på eget initiativ då jag inte gillar fukten alls.

Tack igen för alla synpunkter!
 
Du har ju valt Isodrän. Ring deras tekniska support, spela in samtalet och presentera rekommenderad lösning här.

För att någon här på forat skall kunna komma med annat än religiösa saker så får du presentera konstruktionsfallet bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.