Har dräneringen nedlagd ca 0,8-1,0m ner i marken, ovanför är det singel ca 2-3 decimeter, min grävare hävdar med bestämdhet att man kan lägga 0-40 ovanpå singlet.

Men jag hävdar att man ska ha singel hela vägen upp till marknivå. borde inte 0-40 täppa igen genomfiltreringen till dräneringen?


Vad är rätt, hur ska jag göra?
 
Vad dränerar du? Källare?
 
Nej vanlig platta, men fick lov att gräva ur extra mycket då marken var för dålig,
täpper 0-40 igen eller går det?
 
din grävare har rätt
 
Det är lättare i sådana här fall att motivera varför man INTE ska ha nollfraktion i än varför man ska ha det...
 
Det är bara närmaste 10-20cm till plattan som det är motiverat att ha makadam.

Läs tidigare trådar i samma ämne!
 
Fattar jag fel eller är det så att du grävt ur 80cm ner och därmed en bra bit förbi underkant plattan? Menar du att singelbädden inte "når upp" till plattan igen utan att ni har börjat med 0-nånting när ni passerar plattan?
Om det är så så är det ju fel.
Dräneringen ska ligga i en singelbädd en eller ett par dm under plattan och plattan ska vara i kontakt med dräneringen "via singel".Om det är så så är det rätt och man kan ha samkross ovanpå, avdelat med markduk.
 
har gjort en liten skiss, såhär menar grävaren att man kan ha 0-40 ca 5 decimeter. platta.png
 
korrekt detta e ett exempel på hur det skall gå till
 
Jag håller med :)
 
Skönt att höra, tack så mycket för svaren:)
 
betongplatta-isolerad.jpg
(tack till husgrund.com)

Vattnet ska till dräneringen. Inte ligga mot ditt hus.
Med 0-fraktion kommer materialet att hålla fukt mot grunden. =Fel!
 
Nu blir jag förvirrad igen,

men samtidigt brukar man väl lägga 2dm 0-40 där man ska ha plattor? så ska man ha plattor intill grunden, lägger man 0-40 mot grunden?
blir inte det samma sak, bortsett att detta blir ca 4-5dm?
 
dräneringen är för grundvattnet inte ytvattnet
 
pjfj:s skiss visar hur det ska se ut men man behöver inte, eller nästan ska inte, ha singel ända upp till marknivå för dräneringen är som sagt till för grundvatten inte ytvatten.Att ha singel ända upp leder bara ned kyla lättare + att man drar ner onödigt ytvatten.Men man ska singelkontakt från under plattan ner till dräneringen.
Jag kan inte se någon som helst anledning till att man skulle lägga massorna som du visade i din skiss, varför inte lägga 0-40:in i botten av grävningen och sedan singel enligt pifj:s skiss men kanske inte ända upp då....Vid t.ex nybyggnation på dålig mark så gräver man ju ur, fyller med 0-40, formar botten för avrinning mot dränering, lägger rör och singlar. Varför skulle man göra som MrTims skiss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.