P
Skämt åsido ska börja gräva upp i alla fall och har några funderingar kring dräneringsbrunnen. Takavvattningen leder vi direkt ut till gräsmattan en bit bort från huset men dräneringen och en brunn utanför garaget ska ledas till en brunn med sandfång och pump i botten. Hur långt bör man ha mellan inkommande vatten från garagenedfartens brunn och dräneringsvattnet för att inte riskera att det rinner tillbaka in i dränrören?
Vad för typ av brunn ska vi beställa?
 
  • dränering2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla i denna katalog:

http://www.mdtab.se/produktkatalog/index.html

På sidan 58 finns färdiga brunnar. Det är dock lika enkelt att köpa ett 40cm rör och borra hålen själv så får man inloppen exakt där man vill ha dom. Det är inte alltid man i förväg vet hur djupt man kan placera brunnen (pga sten och berg).

Röret kompletteras sedan med en tät botten (finns på samma sida) och den beteckning du önskar.
 
P
Perfekt! kanske ska köpa en dagvattenränna av dem till garagenedfarten också.
Har de bra priser till privatpersoner?
 
Prisnivån verkar bero lite på....jag har handlat till väldigt bra priser vissa gånger men normalpriset är nog rätt högt. Dock är ju inte detta något man går till Byggmax och köper så man kanske inte har så många alternativ. Kolla även Hornbach, dom har också rör och brunnar av denna typ.
 
P
Hornbach har 315mm gårdbrunn med 3st 110 anslutningar för 1595:-
Markavloppsrör kostar 108:- resp 185:- för 2 och 5m längder.
 
315 kan vara smalt om du ska ha pump med flottör kanske?
 
P
Jo det var väl tanken. Får kika efter en 400mm brunn istället
 
P
Gräva, gräva i 2 dagar och nu är det bara krokodilerna som saknas :)
 
  • P4033583.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oh vad jag saknar våran omdränering. NOT
Skönt för dig att det går framåt.
 
P
Undrar hur mycket isolering man ska använda, 100 eller 200mm ? Lönar det sig att välja 200 mm om golvet är oisolerat. Källaren är uppvärmd till 21 grader då det är bostadsrum och badrum där.
 
P
Står och handgräver det sista som inte gick att ta med grävaren, runt inkommande vatten och el. Fy fan va jobbigt, helt slut och hälften rasar ju ner igen när man försöker kasta upp det ur gropen. Måste nog ha nån som hjälper mig att hissa upp skiten i en hink eller nåt. Börjar hata lera och vatten :)
 
Handgräva är otrevligt. Undrar hur man gjorde förr egentligen. :)

Se nu till att få ner duk, grus och rör illa kvickt innan det rasar ner så mycket att du måste börja gräva igen....

Och förresten, du står inte och handgräver, du sitter vid datorn och latar dig. Skärp dig.
 
MathiasS skrev:
Och förresten, du står inte och handgräver, du sitter vid datorn och latar dig. Skärp dig.
Förlåt att jag inte tillför något till ämnet, men:

Stor humor. Kommer skratta högt många gånger när jag tänker på den kommentaren! :wow:
 
P
MathiasS skrev:
Handgräva är otrevligt. Undrar hur man gjorde förr egentligen. :)

Se nu till att få ner duk, grus och rör illa kvickt innan det rasar ner så mycket att du måste börja gräva igen....

Och förresten, du står inte och handgräver, du sitter vid datorn och latar dig. Skärp dig.
Måste ju ha mat också så man orkar arbeta :)
Äter min andra lunch nu.
 
P
Hört att lera ska vara bra för hyn.
 
  • Gavel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lerfejs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.