Hej,

Ska till att bredda befintligt garage med en vidhängande platta på mark. Befintligt garage är byggt på mur med 50 år gamla 25 cm betonghålstenar som verkar spröda, så jag vill helst undvika att padda sönder dem vid fyllning för plattan.

Har ni några tips på vad man ska fylla med under den nya plattan, som inte kräver paddning eller som klarar sig med lättare paddning. Vill samtidigt att det ska vara dränerande för att få bort vatten i kilen emot befintlig mur. Är makadam 11-16 ett bra alternativ?

Allt står på berg sen 50 år tillbaka.

Skiss_grund_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderat lite mer på detta och det kanske skulle vara bra att ställa platonmatta alternativt en tunn frigoskiva emot den gamla muren, som typ stötdämpare för paddningen. Endera skulle man kunna dra upp den varteftersom man paddar eller låta den sitta kvar.

Har ni några tankar och ideér? Håller en platonmatta formen efter ett tiotal år eller är t.ex. en 20mm S100 frigo att föredra?

//Lasse
 
Redigerat:
Säker på att betonghålstenen inte är putsad och att det är det du upplever som poröst?
Mina från -58 är sjukt hårda.

Jag skulle gjuta en 40cm sarg längst ut mot berget som L-elementet kan stå på.
 
  • Gilla
pooster
  • Laddar…
Nej, en del betonghålstenar längst ner har frostsprängt, så jag har fått gröpa ur/bort den och gjutit i solid betong. När jag gjorde det märkte jag att det var rätt tunna väggar i betonghålstenen. Kändes mindre bra, men har i alla fall hållit i 50 år. Dock undrar man om de håller för en padda ett par dm ifrån. Puts sitter enbart längst upp på synliga sockel.

Jo, jag var initialt inne på att bygga även en mur för utbyggnaden och gjuta platta på den (på samma sätt som resten är byggt). Jag kan dock inte se någon större vits med allt merjobb, jämfört med en modern "platta på mark". Berg under som lutar åt rätt håll (avseende stadga, inte dränering), så det borde stå stadigt tycker jag, bara jag får underlaget att inte sätta sig pga tjäle eller okomprimerat fyllnadsmaterial.

(Dränering förbättras avsevärt, nu.)

//Lasse
 
Redigerat:
Inga andra synpunkter på konstruktion, skydd av befintlig betonghålstensmur, makadam val eller annat?

Kanske så att jag gjort ett bra val, eftersom det inte kommer fler synpunkter :rolleyes:

//Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.