Hej

Vi har ett hus från 1948. När jag grävde bakom garaget som ligger i anslutning till huset så fanns det ingen dränering där. (Huset är byggt i vinkel och garaget ligger i vinkeln.)

Är det så att hela huset kan vara odränerat eller har de bara fuskat bakom garaget?

MVH
Zeb
 
Vi dränerade om ett hus från just -48 och där fanns något som med lite välvilja skulle kunna kallas för dränering. Det var ett lager sand närmast huset, knappt urskiljbar i den styva leran, och längst ner fanns gamla tegelrör vilka vi ersatte med dräneringsslan. Nu låg detta hus som sagt i en gammal åker med mycket styv lera, så det var väl uppenbart för alla och envar att det behövde dränering redan från början.

Men jag skulle kunna tänka mig att man inte gjorde speciell dränering om markförhållandena var bättre än vid vårt hus, eftersom man inte använde källarna på samma sätt som många vill idag, så var det ju oftast inget problem om det läckte in vatten då och då.
 
Något som liknar dagens dräneringssystem kom i slutet på 70-talet med Platon-mattan. Som du skriver så använde man tidigare på sin höjd lite kallasfalt på grunden, tegelrör för dräneringen och lite grus. Vårt 40-talshus "dränerades" på 70-talet med lite markisolering och dräneringsrör, vilket inte hjälper alls.

Bäst att börja om från början. Kolla på www.isodran.se för inspiration, samt i många av trådarna här.
 
Inspirationen finns och även amitionen. Jag blev bara lite förundrad när jag grävt ner ca 50 cm under plattan och ännu inte stött på något rör men nu vet jag anledningen.

/Zeb
 
Mitt hus från 1925 har ingen direkt dränering! Och jag har blivit avrådd från att dränera; man la på den tiden på kallasfalt och det har funkat. Det är helt beroende på markförhållandena och behöver alls inte betyda att det är fusk om du inte finner dräneringsrör. Används källaren som källare och inte bostadsutrymme har det gått lite dräneringshysteri hos husägare. Är källaren torr om än lite muggig kan mycket lösas med god ventilation.
 
tror folk har dränerings"hysteri" för att källaren är ett underbart skattefritt utrymme... :surprised:

får se hur länge vi får ha det så :p
 
Den man vi anlitade för besiktningen tyckte inte det var något akut behov av dränering. Enligt honom räckte det med att bättra på ventilationen, (samtliga inluftsventiler var stängda i huset) samt höja temperaturen någon grad i källaren. Ville vi sen dessutom installera en frånluftsfläkt så skulle det göra saken ännu bättre.

Jag har en personlig relation till besiktingsmannen och vi gjorde det utan protokoll så han behövde inte oroa sig för risken att bli stämd vilket gjorde honom mer frispråkig än en "vanlig besiktningsman"

/Zeb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.