Har en sluttande tomt med bara berg som jag håller på att bygga nytt på. I berget finns en natrurligt urgröpning som leder vatten från högsta punkt via garaget sen vidare ner till huset och sen ut från tomten.
10 gradig lutning kanske. I denna urgröpning kommer jag lägga dränering samt ha el, vatten och avlopp draget mellan hus och garage.

På den punkt där huset kommer stå så kommer jag ha 1.5m bergskross ovan berget för att sedan börja göra platta på mark på det. Alltså kommer vatten rinna igenom detta skikt med bergskross. Ev kanske 50cm vatten kommer stå still på denna punkt också under blöta perioder. Är det något problem? Inget jag kan undvika direkt mer än att hjälpa till med dräneringsrör.

Stillastående vatten i en grop i berget 1.5m under en husgrund är det big no no?
50cm vatten i en grop som är 3m i diameter?
 
Ingen som har lite dräneringskunskaper att dela med sig av?
 
P
Vatten som blir stående i en fördjupning i berg kommer ju bli kvar där. Det kanske är jämförbart med att ha grundvattennivån en meter eller så under huset. Pumpbrunn, fylla upp med betong, spränga ur ränna fõr vatten avledning eller en kombination av dessa? Blålera blandat med sprängsten släpper inte igenom så mycket vatten och är en billig lösning om du har det på tomten. Inte förstahandsvalet dock.
 
Tack. Om jag spränger och fixar hur är det att ha dränering rinna via huset vidare ut från tomten? Vattnet kommer ju rinna i samma "kulvert" som jag kommer ha vatten/avlopp samt värmekulvert till garaget. Via husets grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.