Vi har en stor altan på vår baksida och väggen som är under den längsta sidan på altanen ser ut inifrån som att den ev kan vara fuktskadad. Om man ser ut med väggen så känns det som att den är lite "vågig" kan dock inte säga att jag vet om den varit sådan innan eller ej. Jag kan se vid ett fönster att det är lite mjukt i väggen, men i övrigt så hör jag inget om jag knackar längs med väggen.
Den stora frågan är nu då. Måste jag riva altanen för att komma åt problemet och dränera, eller finns det någon som helst lösning där man inte behöver riva i altanen?
 
Excel
Om du ska dränera måste du riva altanen. Det kanske går att montera ned den hel och märka upp allt, för att sedan montera ihop?
 
Först behöver du ju ta reda om väggen verkligen är fuktig eller inte, därefter finns det väl i princip två vägar att gå:
1. Se till att inget tar skada av en fuktig vägg, dvs. se till att det inte finns något organiskt i/vid väggen.
2. Dränera om och då måste du riva altanen. Det mesta av bärlinor och reglar kan du säkert återanvända om du märker upp, men trallen tror jag kan bli svårt. Det brukar flisa sig när man skruvar upp så ha med detta i beräkningen.
 
Du kanske kan anlita en sugbil och då suga ut massorna. Nu vet jag inte hur altanen är konstruerad men detta kan kanske gå. Du behöver kanske ha max en halvmeter brett på just den biten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.