Satellitbild över ett hus med angränsande blött område markerat, stenig terräng och position för tänkt dräneringsledning till stranden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter stormen förra året då mycket skog blåste ned, ovanför bilden, har vi upptäkt att trädgården har blivit väldigt blöt. Upptäkte det under de varmaste dagarna i somras då jag skulle fixa två plintar under verandan och det var sjö. Då trodde jag att vi hade en vattenläcka men tror nu att det har med den nedblåsta skogen att göra, som nu inte suger vatten.

Ovanför huset är det relativt torrt med sten under men under verandan, framför huset är det sjö. Gräset framför huset är väldigt blött och mjukt, vilket det inte varit tidigare.

Jag funderar därför att gåva ned dränering och har ett antal frågor. Jorden framför huset är lerig så jag tror inte det blir några större problem. Då detta är på en ö funderar jag på att gräva själv med några kompisar.

1) Hur djupt skall dräneringsrör grävas ned och hur brett skall diket vara?
2) Jag tror att det lutar lite men stämmer det att det räcker med ca 1 cm / m lutning?
3) Då jag ror att vattnet rinner ned under huset, lutar lite där, skall jag gräva ned rör längst med huset under verandan eller räcker det att dra ett rör i mitten av huset och starta under verandan?
4) Jag har förstår att man gräver diket, lägger grus, sedan duk ovanpå, grus och jord. Stämmer det?
5) Hur skall jag göra med utloppet då vi inte har något dike men däremot en strand? Om jag drar ned det till sjön funderar jag på att dra det till vänster om bryggan på bilden, Frågan är om det "bara" är att dra ned rören till vattenbrynet eller måste jag bygga en stenkista?
6) Om röret till vattenbrynet vilken påverkan får olika vattenstånd?
7) Om stenkista, hur gör man bäst det?
8) Har funderat på att hyra en liten grävare av en kompis på ca 1.5 ton. Om så, skall man köpa skivor för att skydda gräsmattan? ...vågar jag köra över avloppsrören som ligger kopplade til existerande brunn eller är det skivor som gäller där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.