Hej!
Bygger hus (nyckelfärdigt) just nu på en ganska så vattensjuk tomt. Skulle behöva lite tips på hur man kan dränera.

Det är mycket lera på tomten, så vattnet rinner inte undan. Samtidigt tillkommer det mycket dagvatten från granntomten.
Det är grundvattenbrist i området (bland annat på grund av leran). Därför har jag tänkt försöka samla upp dagvattnet för att kunna använda som bevattning på sommaren. Vi kommer behöva borra egen vattenbrunn.

Offerten jag fått på regnvattentank plus nedgrävning blev för saftig. Fick dock tipset att använda den befintliga grävda brunnen som ett vattenmagasin. Vad tror ni om denna lösning?


Min tanke är till att börja med att försöka dränera bort allt vatten som kommer från granntomten samt givetvis tak/grund.
Jag leder det till den befintliga brunnen bredvid huset och breddar sedan ut mot diket. Helst hela vägen ut till diket, men hört att man inte får avleda dagvatten ut till vägen. (kan det stämma även om man inte har kommunalt avlopp?)

När man breddar behöver man en pump gissar jag på? Det är ca 45m längd och knappt något fall (~0,3m).

Är jag helt ute och cyklar? Ska stämma av med byggaren på plats men tänker att ni säkert har bra infallsvinklar också?
 
  • Teknisk ritning över en tomt som visar ett dräneringssystem med markeringar för där slangar leder dagvatten till brunn och dike.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av dräneringssystem med mått för vattenledning från tak/grund till brunn och potentiella pumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.