Vi har precis köpt ett hus byggt -57. Ligger på en sluttningstomt. Den ena sidan på huset är inte dränerad, det är den sidan som vätter uppåt kan man säga, dvs hållet som det sluttar från.

Det är ganska mycket berg på tomten och komma in på denna sidan med en grävare lär nog inte bli lätt, min fråga är därför om det är någon här som dränerat själv utan grävare, om man ens klarar det?
Risken är väl oxå att grunden är väldigt djup på denna sidan då marken ligger högst på denna sidan.

Vore kul att höra om det är någon här som dränerat själv...? ??? :-/
 
Vi har dränerat själva, dock inte på en sluttningstomt och inte utan grävare.... Tror du inte ens att en minigrävare kommer intill på den aktuella sidan? Jag har handgrävt annat och säger bara: aldrig om det går att undvika!

Verkar det vara sprängt i berget för att huset ska få plats? Är det dåligt med plats mellan berg och hus (typ mindre än en meter)?
 
Om det är sprängt eller inte vet jag inte, men det sluttar mot den väggen som ska dräneras och vi kanske pratar om max en meter som är plan yta utmed huset..
Får man in en minigrävare då?? ???
 
Det låter tveksamt, hur mycket lutar det sedan? Är det ett stalp på mer än 0,5 meter? Är det plant ovanför?

Måste huset dräneras förresten? Om du säger att ni har tänkt att inreda källaren så tycker jag ni ska glömma det ;) man kan få gråa hår ändå....
 
Nej, sen ovanför är det en lite terrass kan man säga, så inte plant.
Alla väggar är dränerade utom denna...kanske just för att det e så svårt..??
Måste och måste, det är ju denna sidan som det e mest tryck på eftersom det lutar uppåt det hållet..

Inreda källaren till boyta har vi nog inte tänkt, men garage, tvättstuga, bast och lite annat har vi ju tänkt ha i källaren...
 
Så länge man inte ska inreda en källare är inte kraven så höga på dräneringen. Om ni gör vad ni kan för att minska vattentrycket på väggen genom att leda bort takvattnet och kanske försöka fånga upp ytvattnet som kommer uppifrån berget så tror jag att ni klarar er bra. Det är kanske inte lämpligt att bygga bastun just mot den väggen... Låt väggarna i övrigt andas, ha ingen färg som hindrar fuktvandringen i väggen (går bra med otäta färger) och ha inget trä mot betongen så har ni nog inga problem med er källare.
 
Låter bra, något att fundera på iaf. Tack för tipsen.!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.