Hej!

Jag har tagit in offert på dränering, landar på ca 100k efter rot. Jag har mark som lutar mot huset, så det är egentligen bara en gavel som har fuktproblem i källaren.

Jag är rädd för sättningar vid dränering och vill ha en grävmaskinist med försäkring, tänker jag rätt?

Ger firmorna garanti och ersätter om det skulle bli allvarliga sättningar?

Alternativt skulle jag kunna be om offert bara för grävningen och återfyllning och göra resten själv.
 
R
Ska du dränera så gör inget halvdant jobb , runt om ska det vara . Det priset du fått gäller nog runtom , med rör kanske dränskivor och annat med . Du säger en sida och troligen har du lite av suterängmodell , då är det väl massor mot grunden där med som ska åtgärdas samtidigt
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Ska du dränera så gör inget halvdant jobb , runt om ska det vara . Det priset du fått gäller nog runtom , med rör kanske dränskivor och annat med . Du säger en sida och troligen har du lite av suterängmodell , då är det väl massor mot grunden där med som ska åtgärdas samtidigt
Jag kan inte med rimliga medel dränera hela huset pga gjuten platta på två ställen garage och altan. Priset är beräknat på 25 meter, det motsvarar ungefär 3/4 delar av huset Det är vad jag har tänkt dränera.

Jag kan inte motivera att bila bort två plattor när det är baksidan av huset som har mest problem. Baksidan och resterande av huset har bra framkomlighet, förutom nämnda plattor då. Altanen har tak och är inglasad och leder bort vattnet till dagvattnet.

Priset inkluderar allt ja.

Åter till frågan, anlita bara för grävningen och göra resten själv, eller köra helentreprenad? 100k är ganska mycket pengar oavsett

Edit: Huset är inte ett suteräng. Tegelhus med källare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Axel75
  • Laddar…
R
Klart det blir besvärligt att dränera under befintliga plattor , inget som tilltalar att bryta upp dom , Du kan göra en dränering själv det är inte så märkvärdig att gräva upp och isolera samt lägga dränrör , det som kan vara lite jobbigt är grävningen men den går att leja ut eller hyra en mindre maskin och gräva själv
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Då ingen opponerar sig så tolkar jag det som fritt fram. Onödigt med ansvarsförsäkring och man löper inga större risker med att dränera och gräva själv?
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.