Hur dränerar man sin tomt bäst, och får jag dränera hur som helst på min tomt.
Har ett befintligt dike som ligger i ytter kant av min tomt, får man dränera till detta dike hur som helst. Detta dike har förr i tiden varit mycket vattenrikt men under åren har skogs marken växt till sig och sugit upp det mesta. Men det har alltid funnits vatten i detta dike på våren och när det regnat mycket. Nu är skogsmarken avverkad sen några år tillbaka och tomten är mycket blöt pga detta. Det rinner i dagsläget mycket vatten i detta dike.
Får jag leda halva tomtens vatten till detta yttre dike som vetter mot min grannes tomt. (diket ligger på min mark). Har hört någon gång att man får leda sitt vatten till ytterdike på sin tomt stämmer detta? Diket leder ner till vägdiket och sen vidare i befintliga diken. Oavsett om jag har ett eller flera diken så hamnar vattnet i samma dike i slutändan. Jag vill inte ha en massa diken som går över min gräsmatta och i närheten av min lekstuga. (har små barn). Min granne säjer att jag inte får dränera till detta dike för det orsakar problem med vatten i deras källare. Deras hus har alltid haft mer eller mindre vatten i källaren och är aldrig dränerat. Förra ägarna pumpade ut vatten ur källaren på våren men har inte uppgett detta för dom som köpt huset. Vad är rätt och vad är fel? :confused:
 
Låter som om det yttre diket behöver åtgärdas. Man får rensa, men inte nyanlägga eller fördjupa, diken utan tillstånd från Länsstyrelsen.

Tala med markägaren till skogsområdet som avverkades.
 
Hur åtgärdar jag det yttre diket då det står en massa träd där som suger upp vatten. Det är bra lutning på diket och vattnet kommer fram. Averkar jag så tror jag att vi får större problem med vattnet än vad vi anar då vi enbart har sandmark. En granne på andra sidan av min tomt grävde upp sitt dike å det jämnades ut nästan på direkten samt tog med sig delar av tomten ner mot vägdiket. Jag kan tycka att min granne ska dränera sitt hus till att börja med vilket aldrig är gjort. Grannen tycker nämligen att det är vårat fel att han har vatten i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.