Kan man göra en dränering runt ett hus på plintgrund? Och hur gör man det i sådana fall?
Plintgrunden är rätt låg och det är mycket stenar under huset. Troligen har huset sjunkit något med tiden.
 
Det är nog bara att gräva ett dike runt om huset, en bit utanför plintarna.
Hur djupt står de förresten?
Lägg i lite grovt grus, dräneringsslang, mera grus, markduk och återställ till sist markytan.
Led bort dräneringen till lägre liggande mark, dike eller stenkista.

Så sänker du grundvattennivån under och omkring huset.
Hur är förresten takavvattningen ordnad?
 
  • Gilla
Evamag
  • Laddar…
Vi grävde med hjälp av en lokal grävmaskin för att få bort fukten runt vår plintgrund. Gjorde precis som du föreslog. Tog dessutom tillfället i akt ochansluta även hängrännor till systemet. nu är det mycket bättre.
 
Jag måste fråga, jag läser och läser om plintgrundar och hur man dränerar den. Våran plint är inbyggd, så liknar absolut en krypgrund dessutom. Marken är väldigt fuktig under huset och huset ligger ca 1 m över mark. Tanken är som jag skrivit i annan tråd att jag ska städ ur den och på med makadam eller likande och åldersbeständig plast. Men hur gör man en dränering. Jag behöver bilder, jag förstår verkligen inte.
Huset ligger i en dalgång och vattnet kommer från grannen och stannar tyvärr en del på våran tomt då den är lite av en svacka efter lite mer berg. Men grannen efter har oxå problem(eller hela längan efter detta egentligen) och grundvattnet är väldigt högt på våran tomt och inte långt från marknivå iaf såhär års.
 
Lite enkel skiss på hur tomten är och några foton på hur marken lutar är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.