Hej!

Vårt hus är bara halvt dränerat(fråga mig inte varför) och vi skall nu göra resterande själva. Men vi har en galen betongtrappa som måste bort för att vi ska komma åt väggen under.
Är det en mejselhammare som gäller för det arbetet?

Vad rekommenderar ni för trappa sen? Tanken i framtiden är att bygga en ny entré helt med en liten hall på markplan med trappa invändigt ist.

/ Anders
 
  • Halvfärdigt dräneringsarbete vid husgrund med betongtrappa och gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis dränerat gult tegelhus med en betongtrappa och grönska, diskussion om borttagning och alternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvdränerat hus med en betongtrappa framför gult tegel och grön buske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet hur man får bort trappan lättast?
 
tommib
Man hyr in någon.

Skämt å sido så går det väl med vilken bilmaskin som helst. Större maskin = mer effektivt men också tyngre för dig. Du kan även som privatperson skapa konto på t.ex. Cramo och hyra maskiner där. Troligen är det billigare och du får en bättre maskin än om du köper billigaste på Jula/Biltema.
 
Ska ni ändå ha dit en grävmaskin så vore ju detta vara ett bra alternativ:

 
  • Gilla
AndersL83
  • Laddar…
Svårt att se om trappan står på egna plintar eller sitter fast i huset. Men bilmaskin lagom stor eller låta de som ska gräva ta med sig trappen.
Och lite OT då du nämner det själv om tillbyggnad på marknivå och trappan invändigt. Detta kan bli svårt att få till då boverkets regler säger att allt på ingångsplan måste vara handikappsanpasat. Och en liten hall har du inte det som behövs. Vill själv göra den typen av tillbyggnad men slår pannan blodig för att jag får tvärstopp. Alternativet jag tittar mest på nu är att även bygga till en till entre som då kan agera huvudentre.
 
Att bygga ny entre faller då det ska vara handikapanpassat, att bygga en ny trapp eller bygga in befintligt så det blir en förstuga är lovpliktigt då det räknas som tillbyggnad, kan kringgås om det bara är stolpar och skjutbara glas som väggar, samt en enkel dörr.
Varmbonat alltid bygglov
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Svårt att se om trappan står på egna plintar eller sitter fast i huset. Men bilmaskin lagom stor eller låta de som ska gräva ta med sig trappen.
Och lite OT då du nämner det själv om tillbyggnad på marknivå och trappan invändigt. Detta kan bli svårt att få till då boverkets regler säger att allt på ingångsplan måste vara handikappsanpasat. Och en liten hall har du inte det som behövs. Vill själv göra den typen av tillbyggnad men slår pannan blodig för att jag får tvärstopp. Alternativet jag tittar mest på nu är att även bygga till en till entre som då kan agera huvudentre.[/QUOTE
snuttjulle snuttjulle skrev:
Svårt att se om trappan står på egna plintar eller sitter fast i huset. Men bilmaskin lagom stor eller låta de som ska gräva ta med sig trappen.
Och lite OT då du nämner det själv om tillbyggnad på marknivå och trappan invändigt. Detta kan bli svårt att få till då boverkets regler säger att allt på ingångsplan måste vara handikappsanpasat. Och en liten hall har du inte det som behövs. Vill själv göra den typen av tillbyggnad men slår pannan blodig för att jag får tvärstopp. Alternativet jag tittar mest på nu är att även bygga till en till entre som då kan agera huvudentre.
Alltså.. Hört allt annat om att det skall vara handikappanpassat på entréplan men aldrig tänkt tanken när vi spånat på denna idé.

Jaha tänker jag nu.. Att få det handikappanpassat blir riktigt svårt.
 
J jonaserik skrev:
Att bygga ny entre faller då det ska vara handikapanpassat, att bygga en ny trapp eller bygga in befintligt så det blir en förstuga är lovpliktigt då det räknas som tillbyggnad, kan kringgås om det bara är stolpar och skjutbara glas som väggar, samt en enkel dörr.
Varmbonat alltid bygglov
Yes, men krävs väl inte bygglov enbart för en ny trappa?
 
Den trappan tror jag är prefabricerade och har kommit i ett stycke och kan säkert dras bort lyftas bort (och sättas tillbaka om man vill)
 
A AndersL83 skrev:
men krävs väl inte bygglov enbart för en ny trappa?
Svar nej , det är en följd av annat arbete , men gör du en ny entre blir något annat
 
T topmount skrev:
Den trappan tror jag är prefabricerade och har kommit i ett stycke och kan säkert dras bort lyftas bort (och sättas tillbaka om man vill)
Intressant! Får se hur det ser ut mer noga nära jag grävt runt den.
 
Kan man gräva under trappan och dränera? Eller raskrisk? Vad tror ni?
 
Våran trapp och de runt om i området har alla plintar ner till samma djup som huset. Men det beror nog på att alla byggt efter samma bygganvisning då det är egnahemshus från -50.
Så kolla runt med grannar om det är flera lika hus i området om någon vet hur det ser ut.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Våran trapp och de runt om i området har alla plintar ner till samma djup som huset. Men det beror nog på att alla byggt efter samma bygganvisning då det är egnahemshus från -50.
Så kolla runt med grannar om det är flera lika hus i området om någon vet hur det ser ut.

Tack! Får hoppas på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.