Har just köpt ett gammalt hus pa Irland d^_^b som vi skall bygga om och utvidga och behöver lite hjälp med dräneringen. Det finns just nu inte nagon dränering alls. Huset är minst 100 ar gammalt, förmodligen äldre. Huset ligger inklämt i en bergsskreva för att komma undan vinden fran Atlanten, men trots det med en hyfsad utsikt. Precis vid ena hushörnan finns det en källa som ger bra med vatten som kommer fran berget intill. Berget är av ganska porös sten. Jag funderar pa att riva bort nagon meter av berget som ligger nu en meter fran husväggen. Jag uppskattar att källan ger cirka 50 minut liter som nu rinner i en enkel faara och som oxa svämmar över planen sidan om huset.
Hur skall jag göra för att jag inte fa fukt inne i huset?
Jag funderar pa att gräva en öppen kanal med gjuten fast botten längst intill den nya bergsidan sa den tar bade källans vatten och det ytvatten som kommer fran berget när det regnar. Tänkte laata den sidan av kanalen som är närmast huset ha en lite högre kant än den andra. Tänkte oxa koppla pa stuprörsvattnet i samma kanal. Kanalen skulle ga ut i en bäck som gar cirka 20 meter fran huset och försvinner bort med ett bra fall.
Sedan lägga en dranering mellan kanalen och huset som oxa senare mynnar ut i kanalen. Skulle jag kunna fa lite hjälp och goda rad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.