Hej. Se bilder. Det är min grundisolering. Ca 10 cm med bruna frigolitkulor. Säkert 20-30 år gammalt. Behöver man göra något åt det? Inte fuktigt i källaren men ganska kalla väggar. Blir det stor skillnad med ny modern grundisolering? Vad jag förstått har man ca 20 cm idag.
 
  • Grävd ränna vid husvägg, gräs, murade tegelstenar, ventilationsluckor, blå hink, odefinierat skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis täckt källardörr, gräs, blommor och jord mot en grovputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är källaren inredd och använd som bostadsyta?
 
F fribygg skrev:
Är källaren inredd och använd som bostadsyta?
Ingen sover där men kanske i framtiden. Tvättstuga, hobbyrum, pannrum, förråd, gästrum/kontor. Klassisk 60-talskällare.
 
F Folkson skrev:
Ingen sover där men kanske i framtiden. Tvättstuga, hobbyrum, pannrum, förråd, gästrum/kontor. Klassisk 60-talskällare.
Då skulle iaf jag avvakta med grävning, biten ovan mark kommer ju ändå att vara kall och att isolera och tegla om fasaden är ett stort arbete som nog inte är lönsamt
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…

Bästa svaret

Grunden är pordränisolerad/dränerad och inget du behöver åtgärda.
Har samma sedan -88 och värmer källaren till 20 grader.
Har ett sovrum där och det är isolerat på insidan, i övrigt putsade och målade väggar.
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
K
Är det isolering eller dränering du pratar om? Du verkar blanda dem kors och tvärs, men är stor skillnad mellan dem.
 
K kniv skrev:
Är det isolering eller dränering du pratar om? Du verkar blanda dem kors och tvärs, men är stor skillnad mellan dem.
Brukar inte materialet man sätter mot källarfasaden ha dubbel funktion. Isolerande och dränerade?
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
K
F Folkson skrev:
Brukar inte materialet man sätter mot källarfasaden ha dubbel funktion. Isolerande och dränerade?
Sätter du platonmatta så får du knappast något mer isolerande. Och isodrän/pordrän skivor må kanske likna cellplast men det är inte mycket till isolerande effekt de tillför. Är ju väldigt porösa skivorna eftersom just vatten och fukt ska ta sig nedåt och inte in i källarväggen. Dessutom används även makadam/bergskross vid dränering, vilket inte heller tillför någon isolerande effekt. Så nej. På sin höjd kanske ett svagt nja. Därför bör du skilja på de två för tydlighetens skull i vad du önskar uppnå och vilket problem du vill lösa.
 
K kniv skrev:
Sätter du platonmatta så får du knappast något mer isolerande. Och isodrän/pordrän skivor må kanske likna cellplast men det är inte mycket till isolerande effekt de tillför. Är ju väldigt porösa skivorna eftersom just vatten och fukt ska ta sig nedåt och inte in i källarväggen. Dessutom används även makadam/bergskross vid dränering, vilket inte heller tillför någon isolerande effekt. Så nej. På sin höjd kanske ett svagt nja. Därför bör du skilja på de två för tydlighetens skull i vad du önskar uppnå och vilket problem du vill lösa.
Pordrän under mark har isolerande förmåga och dränerande. Podrän är kulor av cellplast med något ytskikt.
Luften som också finns står stilla och isolerar också då det är under jord.
Utanför Pordrän är sedan en markduk som förhindrar att jord kommer in i materialet. Och har man gjort detta arbetet är garanterat dräningen också fixad. Så att det inte isolerar är helt fel påstående.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
F Folkson skrev:
Brukar inte materialet man sätter mot källarfasaden ha dubbel funktion. Isolerande och dränerade?
Jo, helt rätt 👍men förr satte man Platonmatta utan isolering bara som tätskikt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
K kniv skrev:
Sätter du platonmatta så får du knappast något mer isolerande. Och isodrän/pordrän skivor må kanske likna cellplast men det är inte mycket till isolerande effekt de tillför. Är ju väldigt porösa skivorna eftersom just vatten och fukt ska ta sig nedåt och inte in i källarväggen. Dessutom används även makadam/bergskross vid dränering, vilket inte heller tillför någon isolerande effekt. Så nej. På sin höjd kanske ett svagt nja. Därför bör du skilja på de två för tydlighetens skull i vad du önskar uppnå och vilket problem du vill lösa.
En av skivtyperna heter Isodrän, vad tror du det påhittade ordet är sammansatt av?
 
K kniv skrev:
Sätter du platonmatta så får du knappast något mer isolerande. Och isodrän/pordrän skivor må kanske likna cellplast men det är inte mycket till isolerande effekt de tillför. Är ju väldigt porösa skivorna eftersom just vatten och fukt ska ta sig nedåt och inte in i källarväggen. Dessutom används även makadam/bergskross vid dränering, vilket inte heller tillför någon isolerande effekt. Så nej. På sin höjd kanske ett svagt nja. Därför bör du skilja på de två för tydlighetens skull i vad du önskar uppnå och vilket problem du vill lösa.
Ok! Jag fattar. Om man vill maximera den isolerade förmågan vad ska man ha då? Min källare är torr men ganska kall. Men som andra skrivit är källarväggen ovan mark inte speciellt bra isolerad och där sker den största värmeförlusten eftersom den gränsar mot luft.
 
F Folkson skrev:
Ok! Jag fattar. Om man vill maximera den isolerade förmågan vad ska man ha då? Min källare är torr men ganska kall. Men som andra skrivit är källarväggen ovan mark inte speciellt bra isolerad och där sker den största värmeförlusten eftersom den gränsar mot luft.
Det finns skivmaterial för ovan mark men i ditt fall med tegelväggen blir det lite knepigt då den kommer att bygga ut utanför teglet.
Mitt råd " låt det var som det är" då det är tveksamt att du får tillbaka pengarna för ett sådant arbete.
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det finns skivmaterial för ovan mark men i ditt fall med tegelväggen blir det lite knepigt då den kommer att bygga ut utanför teglet.
Mitt råd " låt det var som det är" då det är tveksamt att du får tillbaka pengarna för ett sådant arbete.
Tack för svar. Ja, inte fint om sockeln sticker utanför teglet. Ska börja med nya fönster och lite större radiatorer så får jag nog upp temperaturen lite.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag renoverade fönstren i källaren genom att ta bort tvåglasen i bågarna.
Limma samman bågarna och fräsa ur så att det fick plats tvåglaskassett med isolerglas+argon.
Vit fönsterram på arbetsbord i verkstad, skyddad med filt, reflekterande rör i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram på betonggolv, inbyggt metallstöd, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster ligger ner med reflekterande glas och synliga fluorescerande ljusrör som speglar sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.