Man ser ofta att hus med källare behöver göra om dräneringen p.g.a. fuktproblem osv, men hur är det med platta på mark?

Vi har ett hus från mitten av 70-talet med platta på mark. Grunden är gjord på det gamla felaktiga sättet med reglar och isolering ovanpå den gjutna plattan. Såna hus får ofta problem med fukt i plattan har jag läst. Vi har hittills inte sett något problem med just vårat hus.

Nu funderar vi på att bygga till ett trädäck intill huset, men innan vi gör det undrar vi om det finns någon anledning att dränera om först? Det finns en dränering runt plattan, med en dräneringsbrunn, och ett dräneringsrör som i och för sig sticker upp något ovanför marknivån på ett ställe. Kanske för att det är berg under just där. Det har vi inte undersökt.

Behöver man dränera om kring platta på mark när man vet att dräneringen är gammal (40 år) eller finns det ingen anledning så länge man inte märker av några problem?
 
Om huset ärfrån 70-talet skulle jag börja med att undersöka hur grundkonstruktionen är uppbyggd. Det är vanligtvis inte "ofta får problem" utan när det blir problem. Det finns byggnader som klarar sig också vilket kan vara fallet här. Problemen brukar ju komma efter 20-30 år. Kolla konstruktionen är mitt råd. Ritningar? Byggnadsnämnd? Öppna golvet i ett förråd, garderob eller liknande.
 
Det normala är att man har två spolbrunnar en för varje slinga bruka det vara, och en dagvattenbrunn där dom mynnar. Det är inte fel att regelbundet med något/några års mellanrum köra ner en rens slang kopplad till högtryckstvätten och köra igenom både drän och stuprörsledningarna som också går till samma brunn. Kollar du att det är ett bra flöde till brunnen så är det ok.
 
Har du en uppsamlings-/inspektionsbrunn för dräneringen så borde det väl räcka att titta där och se om det rinner vatten? Det bör det göra nu då marken är mättad med vatten.

Behöver man dränera om kring platta på mark när man vet att dräneringen är gammal (40 år) eller finns det ingen anledning så länge man inte märker av några problem?
Min åsikt generellt: är det inga problem behöver det inte åtgärdas.
 
Hurdan är marken där huset är byggt?

För att förklara frågan kan jag berätta att det inte finns någon dränering kring min grundplatta.
Behövs inte, sa kvalitetsansvariga, när det var schaktat.
Dvs om marken är "grovkornig" och genomsläpplig så fyller dräneringen ingen funktion. Naturen sköter dräneringen själv.
Men är huset byggt på en leråker så är det naturligtvis annorlunda...

Så det är mycket en bedömningsfråga hur pass självdränerande marken är.
Och det påverkar nog inte bara grundplattan, utan hela huset, garage/carport, trägård, vägar och gångar.

Det var inte utan skäl som man förr byggde husen i backsluttningarna uppåt åsen, och inte nere på leråkern.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Bra idé att kolla flödet till inspektionsbrunnen. Betydligt lättare än att börja gräva.

Marken i övrigt är aldrig översvämmad. Alltså det står inte pölar med vatten runt huset efter snösmältning eller skyfall. Det är en liten kulle på ena sidan av huset men generellt sett är det ganska platt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.