Kollade på ett hus med riktig källarlukt. Ska vara omdrändrat på 80-talet, men uppenbarligen funkar den inte riktigt. Kan ju vara igensatt, men det vet man ju inte veta. Ursprungligt hus har källare, men en utbyggnad från 70-talet ligger på platta på mark intill. Plattan är dränerad och torr, men hur bär man sig åt vid omdränering av källaren? Det är ju riktigt knivigt att komma ner i rätt dräneringsnivå där markplattan ligger. Kan ju vara en orsak till att den gjorda omdräneringen inte funkar.
Hur gör man? Kan man dränera om en sån källare på vettigt sätt?
 
Hej
Vi har samma problem fast med ett garage som ligger på den höga delen av souterängplanet.
Vi dränerade i höjd med plattan till garaget och sen snett ner bakom garaget till källarnivå men det blev inte 100%.Det rummet som har en yttervägg under garaget har problem med fukt och den enda lösningen som jag ser det är att putsa och måla väggen med silikatfärg för att det inte ska bli skador.
Fredrik
 
Man måste sänka dräneringen runt utbyggnaden till samma nivå som källaren om det ska fungera.
 
Det är nog korrekt.Men i vårt fall är inte problemet grundvattentrycket utan snarare kapilärsuget i väggen och det åtgärdas inte mha dränrör utan det är isolering som gäller.
Det går inte med mindre än att man river garaget för att komma åt och gräva.
Fredrik
 
Det går ju att tunnla sej under
 
Att gräva djupt även vid plattan låter inte nåt vidare.
1. Om man inte är helt säker på vad man gör ska man inte gräva 2 m djupt alldeles intill en platta, det kan bli sättningar eller skred, beroende på vad man har för mark.
2. En dränledning som ligger 4-5 meter från källarvägen är tveksamt om den gör nån nytta. Det är klart, om tomten består av sand så dräneras ju huset. Med lera så suger det in i alla fall och om man ändå skulle lyckas sänka portrycket i leran så kommer ju sättningarna som ett brev på posten.

En tunnel helt säkert ett bra resultat, men jag vete 17 om jag skulle vilja stå i en 2 m djup och 1 m smal schakt om jorden är lös.
 
Vi bor på en rullstensås så grundvattentrycket är inte ett problem utan snarare kapilärsuget.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.