Som rubriken lyder, bör man dränera om hus enbart baserat på ålder? Vi bor i hus med källare från 1977, dvs den tekniska livslängden för dräneringen har passerat.

Vi märker inga problem med fukt i källaren och det finns inga tecken på att det förekommit fukt tidigare heller. Luftfuktigheten varierar mellan ca 40-70 % beroende på årstid.

Den dagen, den sorgen tänker vi. Skulle det uppstå problem får vi vara beredda att göra en insats då. Men bör vi tänka om och överväga att dränera om i förebyggande syfte?
 
Har man ekonomi och tankar om att bygga altan framöver som isf måste rivas osv så hade jag valt att göra det i förebyggande syfte. Även isodränskivor på så lär klimatet inomhus bli ännu bättre.
 
S
Nej det bör ni inte. Finns exempel på hus som inte behövts dräneras på 70 år och där dräneringen fortsatt funkar. Mycket beror på marken som huset står på. Lera/sand/berg osv.

Står huset på sand så kommer det nog aldrig krävas dränering.

Håll koll så att det är bra miljö i källaren och var glad!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Varför röra något som funkar? Under alla år i mitt gamla hus tog jag in "experter" ca vart 5:e år eftersom jag var okunnig och orolig. Alla ville ju sälja! Lyssnade på den gamle erfarne byggaren. Gjorde inget på mina 24 år i huset. Nuvarande husägare har heller inte grävt upp grunden - idag 20 år senare ... (huset byggt 1925).
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.