Har ett hus byggt i mitten av 70-talet med "orginal dränering". Framöver planerar vi att göra en del arbeten kring huset; Ny altan, ta bort rabatter och lägga sten utmed husgrunden, ny stenlagd gång in till huset och kanske även en ny entrétrappa. Ja, listan kan göras hur lång som helst. :D

Det jag nu funderar på är om huruvuda man kanske först skulle satsa på att dränera om grunden? Mycket av det vi vill göra blir ju ogjort om vi skall dränera om i efterhand liksom. Samtidigt är det ju en rätt saftig kostnad och mycket jobb antar jag även om jag säkert får tag i maskiner och grus väldigt billigt.

Hur är det egentligen. Mäklaren var mycket noga med att tala om att på ett såpass gammalt hus måste dräneringen bytas ut. Källaren är inredd och det finns inga tendenser till fukt någonstans idag. Huset ligger lite i sluttning.

Logiken säger ju att man borde dränera om först naturligtvis, men vad är era erfarenheter i detta eminenta forum?
 
Det kan mycket väl vara så att huset och källaren klarar sig med befintlig dränering i många år till. Kanske är markens beskaffenhet sådan att det är minimal fuktvandring in mot grunden och inget grundvatten som tränger in underifrån. Då håller sig väggar och golv hyggligt torra, och ni får inga problem framöver.

Men det skadar ju inte att göra om dräneringen, samtidigt kan ni isolera källaren utifrån med Isodrän eller liknande. Det är inget komplicerat jobb att fixa ny dränering, bara en massa jobb, beroende på hur mycket man vill/kan göra själv.

Om jag var ni skulle jag ta dränering innan övriga projekt runt huset. Gott att ha det gjort, så kan ni troligen slippa tänka på det en 30, 40 år framåt. Att bygga en ny altan av sten eller trä kostar ju rätt många tusenlappar och det vore trist om ni behövde göra om det om tio år. Jag hjälpte brorsan med dräneringen för tre år sen, en minigrävar-gubbe grävde upp och fyllde igen, vi fixade fingrävandet, rörbyte och islolering själva. Huset är ca 12x5 meter, allt som allt kostade det 30.000 kr.
 
Först taket sen grunden. Alla andra sätt är fel ;) speciellt om Ni har en inredd källare. Att ingen fukt syns just nu är ingen garanti för nåt annat än att det inte syns nån fukt just nu.
Jag skulle inte göra nåt innan grunden. Har gjort i ordning vår grund, riktigt skitgöra är mycke tveksam till att göra det själv en gång till :pmen att det ska göras innan man gör nåt annat är självklart som jag ser det.
 
Nu vet jag att många gör grundarbetet själv och då är det ett riktigt skitgöra då man kanske inte har hela dagar på sig och man är inte van med den typen av jobb. Går själv och gruvar mig inför grundarbete. Men då mest för att jag gruvar mig för att få tag på grävare och folk som man kan lita på för att göra det själv ger jag mig inte på. Grannen lät en firma gräva och fixa allt utom stuprören. De va färdiga på 2 veckor nu i augusti och gräsmattan är redan nu riktigt fin. Så att man behöver leva på en åker i några år efter ett grundjobb stämmer inte som många tror.
Se till att få grunden fixad om inte annat för isoleringen innan du bor in dig för mycket och börjar fästa dig vid en syren eller annan växt som man inte kan rädda.
 
Firma vitt va lika me 120 000 :eek: iofs klara på ett par tre veckor då.
Grävare som kompisen fixade helger å kvällar + en 4 veckors "semester" kosta 60 000 hyfsad timpenning trots allt d^_^b
Tomten va ett klart enklare jobb, grävarn planerade ju så det blev bra lutning från huset, sen fick man fixa till ytan med kratta/spade å så rulla ut gräsmattan, det var mest kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.