AnneFi
Jag har tusen funderingar om anläggningen av min framsida.
Vet inte hur jag ska orka eller ha tid att fixa den själv. Är rädd att det bara blir skit av det.

Samtidigt är jag rädd att det ska behövas dränera om någon gång.
De som bodde här innan dränerande 2004 men allt annat de har gjort i huset har varit fusk. Jag vet om att det inte finns någon markduk för att skilja materialen tex. Men källaren är jättefräsch men vi har lite fuktgenomslag på baksidan.

Går det att bara "dränera" en sida?
Jag tänkte då att man kanske kunde ta hit en firma som gräver ut hela framsidan för att vi ska kunna få en hum hur den är gjord. Samtidigt isolera från den sidan och fylla igen med rätt material.
Är den rätt gjord så behöver vi inte tänka på det mer men är den fel så får vi ta resten av huset också inom snar framtid.

Är jag dum i huvudet då?
 
M
AnneFi skrev:
Är jag dum i huvudet då?
nej
 
AnneFi
Kostar det mer om man bara väljer att dränera en bit?

En sida är 10 meter. Vi har 3 m ut till vår mur. Jag hade ju gärna sett att man grävt bort väldigt mycket av allt material med ogräs i ut till muren och sedan återfyllt och återställt hela ytan. :)
 
AnneFi
Jag tänker att om jag dränerar om och återställer ytan borde det väl hamna på ungefär samma pris som om jag bara tar in en firma att gräva ut allt och anlägga grus. Och så vet vi ff inte hur dräneringen ser ut
 
Som första steg hade jag nog tagit dit någon som kan filma dräneringsrören och kolla skicket. Surt att gräva upp allt, för att upptäcka att allt jobb var onödigt.
 
AnneFi
Det är inte rören jag oroar mig så mycket över utan Hur det är igenfyllt. För att göra vid ytan måste vi ändå gräva bort ca en halvmeter och fylla på igen pågrund av allt ogräs.

Går man in via dagvattenbrunnen när man filmar.
Det gav mig en ny ångest. Både dagvatten och avloppsbrunn finns på uppfarten och är helt sneda
 
Det räcker väl att du tar fram spaden och handgräver en bit för att inspektera hur det är gjort? Jag och sambon gjorde just det för någon vecka sedan och det tog drygt en timme att gräva drygt 1.5 meter djupt, visserligen lättgrävd sandmark.

Om du anlitar en entreprenör för att dränera huset blir det troligtvis dyrare per löpmeter att endast dränera en kortare sträcka, speciellt om du senare inser behovet att dränera resten och måste ta tid entreprenören igen...
 
S
när det är tendenser till att dränering är dåligt, så är det sju bara att göra om. kan ju se bra ut på det yttersta.
jag skulle inte filma rören, bara göra om där också.

hur ser du att brunnarna är snea? har du tittat ner i dom?
 
AnneFi
Vi fick fixa avloppet eftersom de hade pallat upp röret på en sten och knäckt det på mitten och återfyllnaden blev inte så bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.