Jag håller på att totalrenovera huset och planerar att dränera till våren. Längre fram om några år tänker jag även bygga ett uterum på långsidan av huset. Tanken är då att gjuta en platta längs huset. Denna sidan av huset har en källare med utanpåliiggande torpargrund... se figuren Det är även denna sidan som är i STORT behov av dränering då det kommer in vatten i källaren.

Frågan är nu hur jag ska tänka med dräneringen , ska jag göra den som vanligt (den hamnar alltså under den framtida plattan) eller är det bättre att lösa allt på en gång...Bör tilläggas att avloppsrören i dagsläget även går där plattan ska vara... är det ide att lägga om det tro?

skiss12121212121212.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen expert, men om du dränerar nu så hinner marken sätta sig ordentligt tills du ska göra plattan.

Avloppsrören kan, beronde på ålder vara klokt att byta i samband med dränering när trädgården ändå grävs upp. Ett alternativ till att flytta rören är att du lägger dem i en kulvert av tex. betongrör under kommande platta.
 
ok men om jag ändå ska dränera och var där och röra med en grävare så känns det som jag borde göra förarbetet till plattan i samma veva för att spara tid och pengar. hur länge kan man låta det det stå innan man gjiuter ?? alternativt hur länge kan man låta en gjuten platta stå utan tak ??
 
Du kan väl låta det stå hur länge som helst, både med gjuten platta eller ingen platta alls. Det du möjligen behöver ha koll på är så det inte anses som du påbörjat bygget utan att ha bygglov. Det kan bli dyrt och besvärligt.

Tänk på att om du tänker isolera källargrunden samtidigt som du dränerar så ska du välja isoleringsmaterial som tål att du paddar marken. Alla(?) tillverkare av isoleringsskivor har i sitt sortiment skivor som tål detta, de är dock dyrare än "standardskivorna".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.